måndag 8 maj 2017

Eken i min Kalevalanatur

 
Nu har utställningen Kalevaland öppnat i Eckerö Post- och tullhus på Åland, men jag fortsätter här att dokumentera de kvarvarande bilder som jag inte beskrivit tidigare från mitt verk Kalevalanatur, där tolv naturbegrepp fått var sin bild.
 
På den här bilden är eken hopsydd med de andra bilderna och spänt på kilram. Färgramen under ska binda ihop med de två andra bilderna på samma rad: skogen och sädesfältet.
 
 
 
Eken gav hos mig en association till ett urgammalt knotigt träd med tjock stam och i sommarskrud ett grönt tätt bladverk. Bottentyget blev ljusgrönt som kontrast till flera mörkare bilder. För att ändå visa att det här är en ek och inte bara ett grönt träd tovade jag ett eklöv vid sidan av trädet, ett mer naturtroget löv för att ändå ge en hint om att det här är en ek trots allt. Här är eken bara tovat på linnetyget som underlag för stygn. Började tova trädet och bladkronan samt lövet bredvid, inte så effektfullt från början. Fotona här har tyvärr varierande gröna toner, inte för att det är snyggt utan för att få fram detaljer jag beskriver lite mer tydligt.

 
Sen var det dags att med stygn få till grenar och knotar till stammen och göra bladverkets kant lite mer trubbig.
 
 
På stammen blev det många olika sorters bruna pärlor som komplement till stygnen.



Bladformade pärlor och gröna folieblad fick ge ett mera livat uttryck till bladkronan trots att de inte liknade riktiga eklöv, därav lövet vid sidan av. här avbildat i bilden nedanför.

 

 
 En färdig bild innan strykning och innan den formade lapptäcket med de andra bilderna och sen spändes på kilram. Fortsättning följer…

 

 

 

 

 

 

 

 
 

 
 

 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar