onsdag 26 juni 2013

Mumin forever

 
Nu har vardagen börjat rulla på fast veckodagarna hänger fortfarande lite efter. Inte bara för att jag haft semester för länge utan för att jag var ledig ännu i måndags och började arbeta på en tisdag. Som i sin tur inte var som vanliga tisdagar utan innehöll annan typ av möte och idag onsdag var det inte möten alls, fast det brukar vara fullt med såna. Jag kanske hinner komma i kapp till fredag om torsdag och fredag följer mera brukligt mönster.
 
Denna emaljburk med Lilla My måste jag bara få visa. Den gick inte att motstå och nu får den stå precis till höger om spisen i köket på Söderlid, så att det kan synas ordentligt. Ska ju vara lätt för mig att beundra även på lite långt håll och inte få så mycket konkurrens av andra burkar nu när den är ny åtminstone. Kan berätta att den fungerade bra som kakgömma, fast de blev inte mer gömda än att de tog slut i alla fall. Bakom burken skymtar en fint stickad stor pannlapp som min kompis Carola stickat.
 
 
Vår mumingalna familj, det går i arv, försöker hålla koll på nya muminmuggar åtminstone, helst en del andra muminprodukter också. Vi har blivit rätt kräsna eller gammalmodiga, så årets sommarmugg och nya muggarna med Mumintrollet respektive Snorkfröken tyckte vi inte var tillräckligt fina. Illustratören har ju bytts ut med tiden och vi uppfattar de senaste figurerna mer klumpiga. De allra finaste muggarna har händelser ritade med flera muminfigurer  inte bara en figur per mugg.
 
Muggarna här ovan är sommarmuggar med ränder som kom ut under fem år, en per sommar. För kul vände jag fotot för de ligger på hyllan i köksskåpet upp och ner egentligen, men här är mönstret rättvänt och alla ser ut som de hänger i hylltaket, vilket alltså inte stämmer med verkligheten. Årets sommarfika ute på gräsmattan med dessa muggar kommer att ge riktig sommarstämning, gör inget att just den här serien slutade för två år sedan. Tänk er ett simmande Mumintroll med röd-vitrandiga badbyxor.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar