måndag 30 december 2013

Snäll jultomte


Den här julgranen är en typisk sak som jag faller pladask för genast jag ser den. Jag såg den på SALT i Mariehamn när vi var där på julmarknad. Trots att det var fullt med folk och många fina saker att beundra, som alltid, upptäckte jag den gröna granen från Lugnets keramik, som jag inte hade sett tidigare och blev såld. Iden att skära trekanter i leran och böja upp dem till grenar och sen hänga en blank röd kula i varje gren är riktigt rolig. Jag tipsade jultomten om att jag önskade den i julklapp och den snälla tomten kom ihåg det. Sen julafton har den lyst på julbordet och det gula ljuset genom hålen påminner om ljusen i vår julgran. Så glad över min önskade julgran.

 
Jag skaffade mig en julklapp helt själv. Gick förbi Bengt och Lottas lokal på Upplandsgatan nära Odenplan och såg den här metallasken i fönstret. Som jag tidigare skrivit är jag tokig i metallburkar så det var inte så konstigt att jag inte klarade av att passera denna utan att den fick följa med. Gjorde faktiskt ett försök att bara gå förbi men backade efter några meter och gick in i butiken. Har nu upptäckt att flera av mönstren på asken kan dessutom användas som underlag för broderimönster. Vad som ska finnas inuti asken får tiden visa, men det blir knappast bara julanvändning om jag känner mig rätt. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar