söndag 16 april 2017

Kalevala ön

 
I verkligheten är det sluttampen av Kalevala bilder men här på bloggen är det Ön som står på tur. Jag har tidigare gjort några öar mer som små skulpturer på runda former där jag fimpat botten för att de ska stå. Antagligen var de nånstans i bakhuvudet när jag skulle göra en platt bild med en ö som ett av mina tolv naturbilder ur sjunde sången i Kalevala. Den fick en rund form i ett blått vatten och blev en ganska frodig ö med olika gröna och gula fält, inte öde som stranden var. Det här är det färdiga resultatet med tovat, stygn och pärlor.
 
 
Första fasen, nåltovat tunt med ull och fårlockar på blått linnetyg som botten. Roligt att göra flera fält i den hamburgerlika ö-formen och leka lite med nyanser. Vad skulle kunna växa på ön kan man ju undra. Lite berg blev det längst ner och några skogspartier i kontrast mot de mer färggranna fälten.
 
 
Broderistygn på det tovade och det visade sig rymmas många stygn på de olika fälten innan jag gav upp. När man väl kommit i gång hittar man nya möjligheter för flera stygn tills man ger upp.
 
 
Många olika pärlor fick komplettera stygnen för mer liv och det fanns pärlor i nyanser som funkade med trådarna till alla fält. Hela ön i färdig form syns i bilden högst upp i inlägget.

 
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar