fredag 1 november 2013

Pumpahelg


Vet inte om Halloween är min grej, men lite pumpa kan jag unna mig i olika former. Har en liten låda där jag packar ner figurerna och är lika glad varje höst när det är bara att plocka fram lådan med allt samlat. Lite samma känsla med julpynt, fast det här känns lagom lite och enkelt, bara en låda. Alla ryms på matbordet, så det blir lagom pyntat. Resten av huset är som vanligt.
 
Ramlade på några söta pumpabarn och en vålnad tror jag det är på SIA Lustgården för mer än tio år sen och kunde inte motstå. Den tovade pumpan bakom är inte egen produktion och kanske just därför så fin i sin enkelhet och sånt jag gillar.


Jag skrattar åt denna vålnad varje år när jag försiktigt packar upp den, för den känns så skör. Jag tror att den är tillverkad av gipsbinda på någon massa. Undrar hur nån kan ha kommit på en sån här figur. Förmodligen har den personen haft roligt när han eller hon kommit på att göra sådana.

 
Den här pumpalyktan var nog den första pumpagrej som kom in i huset, kommer inte ens ihåg hur länge sen det är. Mest förvånad att den fortfarande är hel trots att den är gjord av någon sorts keramik. Tovade spöken hängde tidigare i lampan, men funkar inte i den nuvarande så nu fick de hålla sig på bordet. Skulle kanske kunna vara äggvärmare. Kom på att skulle kunna göra egna tovade spöken till nästa år, äggformade skulle kunna se roliga ut.


Utefigurerna på altanen mot gatan fick också lite pumpasällskap. Den riktiga pumpan lyste fint på torgförsäljningen och hamnade mitt i kransen. Lilla hinken är en ljuslykta, men passar bättre ute än inne. Betongfiluren och pingvinen brukar bo på altanen året om, men har fått komma upp i gamla soffan för sällskap. Ha en trevlig pumpahelg, imorgon tänder vi ljus för minnet av nära och kära.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar