torsdag 31 oktober 2013

Äppelpäppel

 
Just nu känns det nästan så jag drunknar i äpplen samtidigt som jag tycker att det är roligt. Jag har listat ut att det aktuella äppelträdet är troligen Aroma och ger de flesta år god skörd med jättegoda lagom syrliga ätäpplen. I söndags var det dags att tömma trädet.
 
Det har varit länge lite morgonlyx att gå förbi trädet och att ta med sig ett äpple direkt från trädet. Dessa äpplen behöver lite kallare grader för att bli röda på solsidan i alla fall. För att de inte ska trilla ner på backen i allt för stora mängder kommer till slut dagen då äppelplockaren får visa hela sin längd. Har ibland undrat om det skulle vara närmare från hallfönstret på övervåningen, men inte testat om det skulle fungera.
 
Äppelträdet är vårt fågelmatningsträd på vintern så fåglarna gillar att njuta av äpplen i samma träd nu på hösten, vilket gör att en del kan vi kassera efter deras smakbitar redan vid plocket . Trots att det kändes att vi körde iväg säckar med fallfrukt så har vi tre stora papperskassar med äpplen. Eftersom de är så goda skulle jag gärna ha kvar dem långt in på vintern men vi har ingenstans att lagra dem musfritt. Ett år var jag smart, trodde jag och lade en kasse i garaget, men det blev fest för möss.
 
En av kassarna har jag hunnit tömma till äppelmos till julskinka, äppelkompott och just nu blir det äppelrätter till alla middagar. Senaste testet blev stekta äppelbitar med mycket oregano från Annelund på Åland, inte alls dum kombination.
 
En av kassarna åkte in till garaget men bara till helgen. Hoppas den klarar sig, där finns varken fåglar eller rådjur och förhoppningsvis drar sig mössen inte in ännu. Har tagit äppellov på fredag och får hitta på lite fler roliga saker att laga av äpplen och mer äppelmos blir det också.
 

Det här vackra äppelfatet från Lugnets keramik på Åland, kommer nu att vara välfyllt med goda äpplen ett tag framöver, päronet får ge plats. Nästan lite synd att det fina äppelmönstret blir gömt under riktiga äpplen, men man kan inte få allt samtidigt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar