tisdag 1 oktober 2013

Änglar behövs

 
Alltid emellanåt känns det som det behövs änglar i ens liv. Det kan finnas flera anledningar och de känns olika närvarande beroende på vad som sker i ens liv. Egentligen vet jag inte var och hur mitt änglasamlande började, men har svårt att motstå när jag hittar fina, udda änglar framförallt. Den här årstiden brukar bli en änglatid.
 
Dessutom är det så roligt att tillverka änglar i olika tekniker och ge dem olika uttryck och former. Någon gång om året är det nästan ett måste att skapa lite nya änglar. De här änglarna är alla tovade med broderier, lite spetsar och pärlor. Jag har haft roligt när jag skapat dem, men de är inte nya. Men snart borde det bli även nyproduktion. 
Döttrarna har fått änglar under sin uppväxt även om det är tveksamt om intresset planterats vidare. På Söderlid har de en del änglar vid sina sängar bl a dessa som jag monterat i ett litet tittskåp och hängt på väggen. Den brunögda och den blåögda har fått var sin utifrån egen ögonfärg.
 För mig får de egentligen se ut hur som helst. Änglarna ovan har väl haft nån slags gamla bokmärkesänglar som modell för formen.
Ibland är det skönt att göra till formen lite mer naiva änglar och man kan behöva överdrivet stora vingar för att se ut som en riktig ängel.
 
Alla de här änglarna är nåltovade på färdig nålfilt som bottentyg och inte linne som jag brukar använda. Fårlockar går jättebra att använda till hår, som i de två översta här. Det är bara att bestämma hur fluffig man vill ha frisyren.
 
Oj vad sugen jag blev att göra några änglar igen. Det är lätt att få resultat snabbt jämfört med mycket annat man gör och man kan verkligen vara fri i skapandet för änglar kan se ut hur som helst tycker åtminstone jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar