söndag 20 oktober 2013

Tegelväggens följder

 
Sovrummet på Söderlid var det rummet som gjordes i ordning först av alla för i det rummet skulle det inte byggas om, så det är många år sen. Hade det gjorts i ordning idag hade det säkert blivit något annat, men då blev det lila tapeter med en blomsterbård högst upp. I vintras reparerades den stora köksspisen på andra sidan väggen och av brandskäl revs pappväggen som stått där i alla år långt före oss. Den gamla tegelmuren blev blottad. Den skulle behöva lite murbruk och kanske målas. Men vitt skulle bli för lysande mot det lila.
 
Vi avvaktade med att åtgärda väggen i våras för just då var det annat som skulle göras och samtidigt visste vi inte riktigt hur vi ville ha det. Nu har det gått ett halvår och jag har börjat gilla denna ruffiga vägg med gamla tidningsbitar mellan murbruket och delvis synliga tegel. Det trodde jag verkligen inte i våras. Förmodligen behöver väggen lagas för att hålla men nu får den vänta tills jag kommer på nåt bättre.


Nackdelen var att även på denna vägg hängde det saker. Spegeln har flyttat till långsidan i rummet, nästan bakom dörren. Jag brukar fortfarande titta på fel vägg när det är dags att spegla sig, tänk var svårt det kan bli.
 
På var sida av spegeln hängde dessa fina babyansikten, gjorda av Riitta Nieminen på Åland och köpta på Bagarstugans hantverksbutik i Mariehamn för evigheter sen. Butiken har inte funnits på över tio år.  Ansiktena har varit hemma hos oss många år innan de fick flytta till Söderlid.

 
Problemet blev var de skulle hitta sin nya plats. Under sommaren har de hängt på krokar i köket i stället för utställda bilder i väntan på att hitta en ny plats.
Nu har de till slut hittat passande plats mot garderobsväggen i sovrummet.
En solblekt träfigur som sett bättre dagar fick ge plats för dem ovanför prinsessramen.

Väggen fick ett lyft, för ansiktena är väl synliga när man kliver in i sovrummet. De syns också  mycket bättre än på tegelväggen. Förut behövde man gå in i rummet och vända sig för att se dem eftersom dörren är bredvid tegelväggen på samma sida. Följderna blev trots allt positiva ur många vinklar och nu tittar jag på dem oftare där de tittar på mig, fast den ena blundar tror jag.
 
Har du någon idé för tegelväggen?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar