fredag 11 oktober 2013

Gladbroderi

 
Mina fria broderier är rätt ofta gjorda i närliggande nyanser på nåltovat på linnetyg, så det går inte alltid kanske ens att upptäcka att det är broderat och även pärlorna brukar vara svåra att upptäcka ur bakgrunden om man inte tittar nära eller som på bilden som är en detalj från tulpanen i närbild.
 
Det är roligt att brodera fritt och för mig brukar broderandet bli finishen på det som jag tovat. När jag kommer i gång har jag svårt att lägga av och det blir risk att det kan bli överarbetat och därför sämre helhet än tanken var från början. Men det är så roligt att fortsätta...
 
Nu till helgen ska jag lära mig en annan typ av gladbroderi sk grannlåtsbroderi. Ålands slöjd och konsthantverk arrangerar kurs i Mariehamn med lärare från Hälsingland. Jätteroligt att testa för det är broderi som syns som motsats till det jag brukar göra. Grannlåtsbroderi användes tidigare för att smycka till speciella tillfällen som  t ex bröllop och dop.
 
Jag räknar kanske inte med att mitt försök i helgen ska bli så vackert men till lyst för mig. Vi får väl se om jag blir såld och ändrar min stil helt efter det. Även om jag tycker om att göra nya saker ligger det förmodligen närmare att använda sig av det som komplement med nya möjligheter och det är gott nog.


En till detaljbild från mina tidigare broderier, en annan tulpan. Det kliar redan i fingrarna att få sätta igång... 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar