fredag 25 oktober 2013

Hatkärlek

 
Jag känner verkligen blandade känslor inför Syfestivalen som pågår nu. Det är trångt i gångarna för jag går mycket snabbare och mer målmedvetet än de flesta. Dessutom har de flesta kommit dit i grupp, vilket gör att när de stannar mitt i blir det kork. På många ställen framförallt vid pärlor och andra småsaker är det svårt att se vad som finns för allt folk eller skulle inte ens drömma om att gå igenom en pärlförsäljares utbud för smycken och ändå finns det säkert tio olika sådana försäljare.
 
Då kan man ju undra varför jag ändå alltid går dit. Förklaringen kommer kanske här nedanför för jag brukar trots allt lyckas fylla på mitt förråd av material till min broderade nåltovning och lite annat också.
 
Jag väljer att ta ledigt på fredag från jobbet, hänger på låset när de öppnar kl. 10. Redan innan har jag kollat vilka företag jag ska till, så jag går direkt dit jag vill. Första timmen brukar vara uthärdlig framförallt eftersom jag befinner mig då längst in bland ull och trådar. Jag står ut fram till lunch sen är det för många människor. När jag gått till alla mina favoriter och är klar och varje gång är jag nyfiken på någon ny också, så brukar jag avsluta med att närmast springa igenom alla gångar så jag inte har missat något, fast jag är så trött vid det laget att jag knappt orkar titta runt omkring.
 
Under den där slutliga rundan idag fastnade jag för mohairgarnet från Colinette melerat i turkos och buteljgrönt här ovan, färger jag alltid har svårt att motstå. Denna gång skulle jag inte ens titta på garn för jag har fina hemma som väntar. Nåja, nu har jag garn till en tröja, köpte till några nystan buteljgrön alpacka och lingarn att blanda med. Tror jag låter andra garner vänta ytterligare för detta garn kliar i fingrarna att komma i gång med. 


Färgade ullockar och lite ull. Jag som vet att mina förråd av ull kommer att räcka livet ut, eftersom det går så lite av varje nyans. Men jag var duktig och köpte bara lite ull och annat att blanda det med. Ullockar däremot är bra att ha mycket av så man hittar lämplig nyans vid behov. Just nu är det aktuellt till änglarnas hår och julhjärtan. Det finns numera många försäljare för ull på mässan.


Melerade broderigarner från Kreativt broderi i nedre raden är roliga att använda för ytan får många nyanser av bara ett garn. Ovanför dem här på bild vanliga broderigarner som man får plocka från en hel vägg efter nyans, riktigt godis för mig. Ingen aning vad de har för nummer, men har förstått att många kommer dit och frågar efter trådar i speciella nummer. Många röda trådar inför julhjärtan som ska tovas och broderas. Röda pärlor till dem, men förstod att röda pärlor inte är så poppis nu, så det gällde att gå till flera monter för att få ihop variationen.


Hade redan före fastnat för ett för mig nytt företag Pantheras Pärlor. Hon heter Anette Lindberg och gör smycken, pärlor och knappar i polymerlera. De små fina bladen kommer att bli bra i mina tovningar. Knapparna tyckte jag var läckra, så får kanske göra en passande kofta till dem. Hjärtat vet jag nog inte riktigt vad jag ska ha det till, men gillade färgblandningen. Hon sålde även lera för egen tillverkning, vilket lockade. Har länge funderat på att göra knappar, men det får bli när mera tid.
 

Linnetyger behövs alltid som underlag till tovning, men denna gång förstod jag klokt nog att förrådet hemma fortfarande är okej, så det blev bara några bitar. Batikmönstrade remsor kan bli bra kanter och baksidor för broderade armband eller några mindre lapparbeten. Just batikmönstrade tyger är jag svag för, så jag är glad att jag denna gång lyckades nöja mig med bara några remsor.
 
Nu finns det material till nästa mässa för jag lyckas väl ändå inte hålla mig därifrån i min hatkärlek. Jag har ju hittat ett sätt att överleva besöket.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar