torsdag 18 maj 2017

Kalevala-skogen



Skogen är väldigt centralt i den finska naturen enligt min tanke och erfarenhet, säkert lika centralt i stora delar av Sverige. Där jag är uppvuxen med skog omkring mig var det mycket tallar och granar när det blev lite större skogspartier. Därför skulle min kalevala-skog vara tät och mörkgrön. Det här är slutresultatet. Som den hänger hopmonterad med mina övriga kalevala-bilder på utställningen Kalevaland på Eckerö Post- och tullhus på Åland hela sommaren.

 
Bottentyget i linne blev enkelt att bestämma, skogsgrönt skulle det vara. Sen var det nåltovandets tur som underlag till bilden. Lite olika gröna nyanser men skulle se rätt sammanhängande ut. Fårlockar skulle ge lite form av granens hängande grenar och därmed struktur på ytan.
 



 

Stygnen skulle förstärka trädens form, granens karakteristiska ”julgransgrenar” och lite mer runda tallkronor.
 

Trädens stammar blev breda och bruna, de skulle stå stabilt i skogen sen långa tider.

 
Marken fick några förstärkningar med stenar med mossa eller nåt åt det hållet.
Till sist förstärktes trädens upprätta position o för att skilja dem från den gröna massan sydde jag raka rader av pärlor mitt i granarna och lite mer ostrukturerat på tallarna och ännu lite på marken nedanför.
Skogen gör sällskap med sädesfältet och eken, som båda beskrivits i tidigare inlägg, på samma rad, alla tre sådant som växer ifrån jorden.


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar