tisdag 23 maj 2017

Min måne

 
Här kommer nu den sista av mina tolv Kalevala-bilder, månen. Det finns flera sätt att associera till månen, kan vara lite mystik eller ibland romantik, men att månen ska lysa upp himlen är åtminstone självklart. Jag ville ha en månskärva i stället för fullmåne och det är möjligt att min måne lyser mer än vad en månskärva gör egentligen, ville gärna att den skulle glittra. Så här ser den ut färdigmonterad.
 
 
Som kontrast till den lysande månen en mörkare blå himmel tovat på blått linnetyg och efter ullen fyllt med blåa fårlockar. Själva månskärvan i blek gul ton och lite tunt ljusskimmer neråt från månen.

 
Av okänd anledning valde jag lutningen för månskärvan så att det skulle se ut som den guppade på himlen som i en hängmatta. Ärligt talat kom jag efteråt inte ihåg hur jag hade placerat den och upptäckte att bilden egentligen kunde vridas och ändå funka i en annan vinkel också.

 
Många enkla blå stygn bland fårlockarna och kedjestygn runt hela bilden, ljusgula stygn för att markera månljusets väg.
 
 
Pärlor i blått och gult och guld fick bli finishen på bilden, de blå större så att de skulle synas bland fårlockarna..

 
Ger man bilden lite extra ljus utifrån så kan man fantisera att den glittrar.
 
Självklart måste jag  dokumentera resten av projektet också även om jag nu presenterat de tolv bilderna var för sig. De formades ju till en helhet och tillfördes ett träd på två meter, fortsättning följer...
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar