söndag 2 april 2017

Bergmysteriet

 
Berget var ju ett av naturbegreppen i Kalevalas sjunde sång och som jag skulle omvandla till bild. Men berget var nog en av de bilder jag hade lite svårt att associera till, kändes som jag inte hade nån riktig relation till något speciellt berg och när jag började fantisera fanns det allt från helgråa till skogsbeklädda berg i mitt huvud utan att det kändes hur jag ville göra. Till slut blev det någon slags kompromiss mellan mina bergtankar, både grått och skog och bilden här ovan är slutresultatet, som alltid ganska abstrakt.

 
I första tovade fasen blev allt rätt tjockt eftersom hela berget kläddes in i fårlockar i olika färgtoner, bottentyget i linne. Längst ner blev det lite mer grönskande natur i stället för skog och sen fick både berghällar och skogspartier klättra uppåt längs berget. Egentligen vet jag inte vad de bruna partierna representerar men kanske är det kalhyggen eller annars risiga områden som är svårtillgängliga. Högst upp på berget tänker jag mig ändå att utsikten ska vara fin så inte alltför mycket skog växer i vägen för det. Det ser ut att ändå vara en bedrift att ta sig upp helskinnad.
 
 
Nästa steg var stygnen, vilket är alltid lite omständligt när underlaget är fårlockar. Stygnen försvinner lätt in i det tjocka lagret, men om man syr riktigt mycket stygn går det att parera problemet. Lite hjälper det också att välja avvikande trådnyanser. Jag tänkte mig att stygnen skulle kunna bilda några stigar som kan ta en upp på berget för att se utsikten. Efter stygnen gällde det att få fram ytterligare effekter med pärlor, vilket syns till en del i bilden högst upp. Jag har avstått från att räkna antal och olika sorter, för här kunde jag hålla på länge innan det blev stopp.
 
 
Här kan man se lite mer i detalj hur det kan bli med stygnen när underlaget är tjockt av fårlockar. Den grönskande nedre kanten innan den fick ännu pärlor för att bli lite mer prunkande. Jag vet fortfarande inte om mitt berg skulle vara lite skräckinjagande, mystiskt eller bara öde långt bort utan att man ska behöva vara rädd för det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar