måndag 10 april 2017

Mitt sädesfält

 
När det blev dags för att göra sädesfältet som en av mina bilder inför utställningen Kalevaland blev det en del funderande hur jag skulle kunna göra ett tillräckligt intressant abstrakt sädesfält i det här formatet som alla bilderna skulle ha. Man borde ändå på något sätt uppfatta att det är frågan om ett sädesfält när det är färdigt. Så här blev slutresultatet och nedan försöker jag beskriva processen dit.

 
Jag som alltid vill ha mycket färg kände att här behövde det bli riktigt blekt trots allt. Jag bor ju vid ett sädesfält på sommaren så kan inte säga att jag inte har upplevt nåt sånt. Valde att tova med lite olika nyanser i alla fall, naturvitt, ljusgult, beige och grågrönt och längst ner lite jord. Här har jag inte försökt få med några fårlockar även om det hade funkat som lösning här också. 

 
Nyansnörden i mig fick sitt lystmäte i valet av broderitrådar som skulle sys på tovade fältet. Tänkte få lite liv med att variera trådnyanserna på ytan, ibland funkar det även med små medel.
 
 
Valde att inte brodera stygn över hela bilden utan bara på ena sidan och varje rad fick en egen nyans i stjälkarna och en annan i sädeskornen. Lite smått ogräs i grönt längst ner i dikeskanten.

 
I en mer detaljbild syns hur jag fantiserade att säd som växer ser ut. Här syns också lite av att nyanserna i raderna varierar.


 
Efter stygnen var det dags för pärlorna. Jag valde att inte sy några pärlor där jag sytt växande säd, men som det syns på bilden överst i inlägget pärlor i olika nyanser i de olika fälten som bara tovats och här längst ner där jag tog chansen att leka lite mer med pärlor vid jorden och ogräset. Antar att det här är enda gången jag gjort eller kommer att göra ett sädesfält, tror inte det kommer att bli någon återkommande bild hos mig även om jag kan tänka mig att göra något annat med laverat uttryck med ull framöver. 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar