lördag 24 januari 2015

Tulpanförlagor

 
När julen är bortplockad börjar min tulpanfrossa och lusten är allra störst i början under januari, men gärna hela våren.

 
Även om jag gärna fortsätter så länge som möjligt är vintersäsongen störst måste, tulpaner som kompensation för kylan och mörkret.

 
Härligt att det finns så många sorter och nyanser. Kan nästan få svindel i blomsteraffären när de presenterar alla sorterna och får svårt att välja när det inte är bara färg som ska bestämmas. Ofta blir det en blandad bukett så slipper man välja färg.

 
Ofta blir jag mest fascinerad av tulpanerna när de börjar bli övermogna och brer ut sig med blombladen innan de trillar av.

 
Dessa foton tog jag idag som förlagor och inspiration när det blir dags för vårsäsong för tovade tulpaner, för några sådana måste alltid bli till även om mina tulpaner blir mer abstrakta än de verkliga. Än har jag inte planerat vad årets tulpaner ska användas till, bilder, kuddar eller kanske något nytt. Imorgon är det i alla fall dags för tulpanbyte i vaserna. Kanske kan det bli nya förlagor. 
 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar