söndag 15 februari 2015

Mässdags

 
I fredags var det dags igen för min symässafredag. Den här gången var jag inte lika rationell och planerad på förhand, visste inte vad jag behövde för nyanser i olika material. Efter en rätt lång arbetsperiod pga flytt av arbetsplatsen kändes det nästan konstigt att vara ledig. Tröttheten kanske gjorde att jag märkte mindre av folk omkring mig på mässan, jag gick som i en egen bubbla.
 
Trots att jag kanske var mer spontan än vanligt i mitt strosande där så vet man ju hos vilka leverantörer man brukar hamna. Ull hade jag ju tänkt mig att jag inte behövde men lite plock blev det mest av fårlockar i spännande nyanser. Det jag visste innan att jag skulle ha var broderitrådar, även om jag inte visste vilka nyanser. Dessa buketter av nyanser plockade jag på mig hos några olika handlare, älskar att plocka dem från en hel vägg med alla nyanser, som om det var plockgodis när man står där o kollar nyanser, vilka ska jag ta. Jag klarar mig säkert till höstomgången av mässan oavsett vad det ska bli av allt detta.
 
Använder trådnyanser likt en färgpalett när man målar, här är de olika nyanserna färdiga till skillnad från målarfärg som man blandar själv på paletten till olika nyanser. Nu behöver de bara sorteras in i olika lådor efter färg. Just nu är det dålig ordning i dem eftersom jag ibland plockar ur trådar för ett specifikt arbete men är inte alltid så noggrann att sortera tillbaka det som blir över när arbetet är klart. Bättring behövs!
 
 
Linnetyger till bilder och kuddar framförallt. Kanske blir det dessa nyanser som blir aktuella i vår. Hade nog kunnat hitta fler, men visste att förrådet inte var slut hemma just nu, så det finns lite mer att välja av trots att det alltid är lite lockande att ta de nya tygerna.
 
Pärlor blev det utan koll på vad som fanns kvar. Behöver sortera pärlorna bättre för att få översikt. Köpte också några fyndpåsar med pärlor, det brukar vara lite roligt att hitta några udda saker till olika broderier ur blandningen i påsen.
 
Det brukar vara roligt att köpa något nytt som man inte planerat eller provat förut, den här gången blev det en blomma för blocktryck. Blocktryck känns det som det var länge sen jag sysslade med, så det ska bli spännande att testa om blomman blir lika fin som den ser ut i blocket.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar