tisdag 10 februari 2015

Nyfödd generation i släkten

 
En av de första lekmattor jag sydde i Marimekkotyger  för nyfödda bebisar var för drygt trettio år sen för den nu nyfödda flickans mamma, min guddotter. Jag antar att när hon och hennes tre systrar har slitit på den finns det knappast mycket kvar, åtminstone inte nån fyllning. Därför fick den nya generationen en egen nysydd lekmatta, storlek ca 120 x 130 cm, i olika Marimekkotyger även denna gång.
 
Tidigare har jag sytt dem som lapptäcken med fyrkantiga bitar ca 10 x 10 eller 15 x 15 cm, men den här gången blev det betydligt färre men större bitar. Jag försöker övertyga mig själv att det inte enbart var av lathet jag inte klippte bitarna till små lappar utan att jag tyckte att jag den här gången hade tyger med större mönster som gjorde sig bättre i större bitar.
 
Det blev två större bitar i mitten och långa remsor runt dem och sedan ett tyg som baksida. Lekmattan får inte vara för tjock sen när det börjar bli dags att rulla runt, men i början kan man ha den på golvet dubbelvikt när babyn ligger still o kanske njuter av tjockare underlag. 
 
 
Detta djurmönster finns som baksida, så som omväxling kan lekmattan vändas med baksidan upp.

 
Flera mindre djur som var svårt att klippa till bitar.

 
Även här roligt med olika stora former i samma lapp.

 
Mönstret här är nästan ett lapptäcke i sig.

 
Här ville jag också behålla mönstret ihop.

 
Bilarna hade nog funkat att klippa till lappar men kanske inte till samma storlek oavsett bilmodell.
 
 
Det här är mitt nostalgityg nummer ett från barndomen. Jag hade en jättefin solklänning i det när jag var runt 7-8 år tror jag. Den hade en vadderad nederkant så man kunde svänga den fint. Jag blev väldigt glad när Marimekko tog upp mönstret i produktion igen för ett antal år sen. Jag fastnar alltid för det i olika färger, men vet sällan vad jag ska använda det till, men här fick det komma med i lekmattan. Hoppas lekmattan faller den lilla damen i smaken.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar