fredag 12 juni 2015

Årets sunkmöbel

 
Man kan nästan säga att det har blivit tradition för mig att skaffa sunkmöbler och låta proffsen ge dem ett nytt liv. De kan ju bli riktiga pärlor som ni kan se längre ner i inlägget. När vi hämtade förra årets fynd från tapetseraren i höstas sa han lite menande att det kanske kan gå att hitta mer gamla sunkmöbler och jag svarade ungefär man vet aldrig...
 
Den här fåtöljen kommer från Lions första maj loppmarknad på torget i Mariehamn i år. Förra året fanns det väldigt många fler stolar, men den här visade sig ha lite liknande form som våra andra gamla fåtöljer och fick följa med, knappast någon annan som ville ha. Att den är helt utsliten gör alltså inget när den ska göras om från grunden. Har svårt att förstå hur någon annars skulle kunna välja den.
 
Jag är urkass på att hitta något på loppmarknader generellt, jag hittar inget som fastnar för det är så mycket saker, jag nästan undviker dem, men möbler är något annorlunda om de har potential till ett nytt liv. Ni undrar säkert varför jag väljer en fåtölj som är helt slut, men här nedan kommer förklaringen, jag gillar inte möbler i begagnat skick, men de har viss charm efter omdaning.
 
 
Denna karamellsoffa var första sunkmöbeln hos oss, hittad i "ta om ni vill"- rummet på återvinningsstationen i Lemland för flera år sen. Krusbärstyget har Ann GranlundSALT i Mariehamn designat och tryckt och tapetseraren Jan i Saltvik har gett soffan ett nytt liv inifrån och ut. Men håll med om att formen av soffan är läcker även om vissa i familjen tycker att den inte är så skön att sitta ledigt i. Snygg i alla fall enligt mig och lagom stor till vårt vardagsrum på Söderlid som går i dessa färger även övrigt. Även fåransikten på väggen är från Ann.
 
 
Så här ser förra årets sunkfåtölj ut i sitt nya liv i rummet bakom vardagsrummet. Jag fastnade för den höga ryggen och trots det nätta formen från början. På sunkstadiet är det enbart formen man kan gå efter. Tygmönstret är även här Anns krusbär, men i mindre storlek och en annan färgställning i gula toner. Enklast att se färgerna på brickan bredvid stolen med samma krusbär i matchande färg och större storlek. Det blev så bra med brickan till i samma färg och mönster fast den var köpt utan samband till fåtöljen. 
 
Det lilla sidobordet med glasskiva bredvid fåtöljen som brickanligger på kommer från årets Lions loppmarknad den också. Nu saknas bara en läslampa i hörnet för mysstunder. Lilla broderade fjärilstavlan till höger på väggen är även den från samma loppis, färgerna matchade rummet och runt fönstret finns fler fjärilstavlor och gardinerna har också fjärilsmönster, så för en gångs skull fastnade något på sakloppis också, handbroderat för en euro.
 
 
Nu är uppdraget alltså att hitta passande mönster till nya sunken. Ann har fått uppdraget att fundera. Även om jag älskar hennes krusbär i alla färger och storlekar är det dags för något annat av hennes fina mönster och eftersom fåtöljen är tänkt till vardagsrummet på Söderlid blir färgerna något i rosa-cerise-orange-rött-vinrött skalan. Efter sommaren hoppas jag att Jan kan ta sig an årets kommande pärla. Ytterligare en personlig möbel på gång.
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar