tisdag 12 januari 2016

Två veckor med händer och ull

 
I två veckor har jag haft möjligheten att ägna mig åt mina kreativa projekt, riktigt lyxigt. Har varit väldigt asocial från morgon till kväll. Skönt att kunna fortsätta följande dag från där man var eller prova något helt nytt. Mer möjlighet än vanligt att bara testa flera sätt att få till det. Eftersom jag älskar nyanser är jag emellanåt i vissa moment beroende av dagsljus för att allt ska bli rätt och trots de korta dagarna hade ja mer frihet än annars att nörda mig i ull, fårlockar, broderitrådar och pärlor. Ni kan bara ana hur det sett ut när jag plockat fram förslag att välja mellan, helt omgärdad av nyanskombinationer.
 
Här några axplock ur det jag sysslat med. Två olika hav i detaljbild, det övre mer stormigt. Båda denna gång gjorda på hela kuddens bredd, ca 45 cm men inte så höga 10-15 cm. Först nåltovat på olika blå linnetyger, på maskin första lagret denna gång, sen struktur med fårlockar och broderat på underlaget. På dessa detaljbilder saknas ännu pärlorna som ska ge lite liv åt havet. 

 
Det här havet är betydligt lugnare bara lite vågigt och mer randigt, inte lika fritt att göra, men kul som omväxling, för har aldrig gjort så stillsamt hav förut tror jag. Jag är också mer van att använda mer fyrkantiga bilder som ramas in av linnetyget i kuddar t ex, så är inte helt övertygad än om dessa breda hav ska bli fler eller om jag tycker att det blir mer klumpigt. Definitivt mer jobb så här. Ska sy dem färdiga till kuddar för att se resultatet innan jag tar ställning till fortsättningen.

 
Trots att jag älskar både blått och hav och har mest alternativa nyanser i det måste jag pausa från hav med andra små prov och idéer mellan varven. Små lappar är roliga mellanarbeten. Har tidigare samlat ihop provlappar till lapptäckestavla så tänkte göra en till i andra färger. Små linnetygslappar som får bli efter stundens ingivelse med en liten bild. Här är inte alla lappar färdiga ännu så vi får se om de kan fogas ihop till slut. Gillar när det tar så kort tid att göra en lapp färdig, behöver inte bry mig om helheten på det här stadiet men kan med liten insats känna att man producerat något: en lapp.

 
Jag har fått pippi på fåglar efter höstens alla gäss, fast nu blir mera av dessa små. Roligt att försöka klämma in så många stygn och pärlor på liten yta. Hade jag först tänkt att det räckte för samlingen med åtta varav den här skulle vara sista men nu blir det nog några till. Troligtvis även en gås till.
 
 
Änglar är alltid roligt att återkomma till i någon form. I samband med julen kan man knappast klara sig utan att göra någon ängel och nu blev det en liten änglatavla till en ettåring nån gång i mellandagarna. Att vingarna blev hjärtformade upptäckte jag först efteråt, men det skulle man kunna göra kanske fler gånger för symboliken. Hennes tossor har nog fått några fler pärlor sen bilden är tagen, såg för fjuttigt ut i mina ögon.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar