lördag 2 januari 2016

Nytt 2016

 
 Nytt år med nya utmaningar även i skapandet. Det är roligt att ha lite olika planer vad man vill åstadkomma med sina händer, men sen är det inte säkert att det blir verklighet av alla tankar. Ibland är det så enkelt att tiden inte räcker till eller sen kan det bli så att planerna ändras under tiden. Ibland vill man hellre hitta på något helt nytt än det man skissat och planerat.
 
Innan jul blev det kanske inte så konstigt mycket rött, kuddar i rött linne med tovade och broderade hjärtan och någon linnepåse också med hjärta, så nu är alla röda ullnystan undanplockade ett bra tag framöver, nästa jul kanske det blir grönt jag satsar på. Finns lite vaga planer redan.
 
Under hösten har det blivit många fåglar, stora gäss och småfåglar i liten format och några fåglar till ska det bli även under våren. Nu när det fanns tid att göra något bara helt kravlöst skapande mellan alla projekt bestämde jag mig för ett nytt lapptäckestavla i linne med små bitar. Olika gula, gröna och rosa toner av linnetyg. Den största blomman blev den här ovan, ca 15 x 15 cm. 

 
Det som är bra med ett sånt här mellanprojekt är att man kan lätt göra pauser och fortsätta en annan gång och det finns inte heller nån stopptid när det ska vara färdigt. Den här gången har jag inte heller ritat bilderna på förhand på papper utan bara dragit ett streck direkt på tygbiten. Här några färdigtovade underlag för broderande och pärlor. Numera är det tovade verkligen bara ett underlag för mig, ett alltför naket tillstånd för att tilltala mig. Sen vet jag att jag ofta överarbetar innan jag släpper det helt, men jag ska öva på lapparna att hålla det enkelt (utom kanske blomman här längst upp).

 
Som tulpanälskare blev det några enkla tulpaner på en lapp eftersom jag bestämde mig att lapparna skulle bli blommor, blad och några vaser denna gång. Ett avbrott från allt det andra helt och hållet och inte alls årstidsaktigt, det kallas kanske rekreation.

 
Medan det snöade ute idag var det lite speciellt eller kanske konstigt att brodera somriga löv. Fördelen med dessa små lappar är att varje lapp tar ganska kort tid att färdigställa och då kan man känna att man åstadkommit något trots allt även om man inte hållit på hela dagen.

 
Tanken är att det blir liknande inramat lapptäcke som detta, men med lite andra bilder och i annan färgskala. Fördelen denna gång är att jag vet storleken av ramen och kan planera lapparnas storlek efter det, även om jag inte vet om det kommer att hålla hela vägen till färdigt resultat. Förra gången hade jag inte alls tänkt från början att foga ihop lapparna vilket vållade vissa svårigheter när det blev dags för det och sen ännu att matcha ramens storlek. Nu är jag mer beredd så håll tummarna att det håller hela vägen. GOTT NYTT ÅR!
 
Nästa vecka börjar allvaret igen, dags att åstadkomma fem eller sex hav under veckan, förhoppningsvis på lite nytt sätt. Det ska bli jätteroligt, älskar att leka med alla blå nyanser i både ull, fårlockar, broderitrådar och pärlor, det var länge sen sist. Linnetygerna har också minst sex nyanser som botten och får styra havens färgskala.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar