söndag 13 mars 2016

Påskäggsproduktion 2016 igång

 
Påsken har alltid tendens att komma lite fort även om man vetat när den är hela vägen från jul. Årets påskäggsambition är dock inte så hög, planerar att göra ett tiotal medelstora ägg. Nu har jag kommit i gång och egentligen hade det varit ännu bättre att påbörja äggproduktionen som små pausarbeten mellan större saker för man kan tröttna på äggen också eller fantasin kan tryta om det blir för många i rad. Det roliga är att när jag tittar på bilder på gamla ägg så har det aldrig blivit likadana som tidigare år utan närmare planering.
 
 
Jag har en påsklåda ull som kom till för några år sen. I den finns små ulltussar i olika pastell- eller kanske påskfärger som jag plockade ihop från de olika färgsorterade lådorna och sen har jag aldrig plockat dem tillbaka. Ibland hamnar små nya tussar i lådan och skulle ägget behöva någon speciell färg går det att gå till vanliga färglådorna och hämta också. Det är lätt att bli inspirerad av lådans blandning och oftast blanda in åtminstone ett par färger eller nyanser.
 
 
Jag använder cellplastägg som grund. Det går att tova en bit färdig först och sen "klä" ägget med den eller nåltova direkt på ägget en färg i taget. Efter tovningen är det dags att välja trådar för broderistygnen. Som nyansnörd blir det ofta ton i ton eller det händer också att det ska vara en färg som syns mer från ullen. Här valde jag mera utifrån ullens nyanser, en tråd matchande för varje färgparti, mörkare röd i mitten, orange och ljuslila i ändarna.
 
 
När broderiet var klart blev det dags för pärlor, även de blev denna gång i matchande nyanser och alla små. Det hade ju också gått att blanda färgerna för stygnen och pärlorna mellan färgpartierna för att göra ägget mer djärvt, men så blev det inte denna gång.
 
 
Resultatet blev alltså lite mer försiktigt denna gång. Vet inte om jag försökte komma lättare undan men här finns varken broderier eller pärlor längst ut på ändorna, inga tofsar heller. Vem vet det kanske blir något mer ännu eller sen får jag utlopp för sånt i något annat ägg.
 
 
Det här ägget är nog mer mattgult, kanske t o m smutsgult än på bilden och med broderierna i bärnstensfärg. Från början hade jag tänkt mig mer lysande orange tråd men det skar sig och blev utbytt. Här finns en broderad knopp längst ner och en stor pärla högst upp. de matt orange pärlorna råkade jag ha i tre olika storlekar så det var lätt att variera samma typs pärla i ägget. Lite fårlockar är alltid roligt att leka med.
 
 
Det här ägget med mörklila och turkos är hittills min favorit i år. Färgpartierna har bara slumpats lite halvslarvigt och sen har jag broderat med lila på turkos och turkos på lila. avslutning med pärlor i båda nyanserna men olika form och typ. Enkelt hållet men olika utseende från alla håll, så kan vändas för omväxling.
 
Sugen på att göra ett citrongult, lite anemiskt påskägg som nästa, fråga mig inte varför. Det kan ju ändras innan eftersom det alltid blir stundens ingivelse som styr hur ägget blir. Kanske det som gör det roligt att man inte ens har planerat själv på förhand hur det är tänkt att bli, nästan som med haven som inte heller går att planera i detalj.
 
 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar