söndag 12 februari 2017

Älven i Kalevala

 
 
Även om jag var så ivrig att göra forsen i förra inlägget färdig först av alla mina kalevala-bilder, så tänker jag egentligen att älven flyter i kanske sakta mak och kommer före forsen, att vattnet till forsen kommer längs älven, men att älven ändå är lite strömt. Min älv flyter från vänster till höger. För att vara tillräckligt abstrakt i min värld måste den också vara lite naivistisk med att perspektiven saknas.
 
Jämfört med forsen har älven inte alls samma mängd effekter, bara olika stygnrader i flytriktningen, enstaka pärlor för lite glittrande vatten och sen lite mer både stygn och pärlor i strandkanterna. Även med så här lite effekter går det att få liv i bilden, för efter bara tovningen kändes det väldigt intetsägande och dött. Ville få skillnad till mer mäktigt hav som har vågor.
 
 
Detaljbild från den närmaste älvstranden med lite grönska. Andra kanten är mer stenig och med annan typ av växtlighet. Dessa konstiga gröna spetsiga pärlor från någon restlagerpåse har visat sig bli väldigt användbara i flera av mina bilder.
 
Det blir ytterligare en "vattenbild" till mina kalevala-bilder, det mäktiga havet, som fått mycket fårlockar för att visa havets makt men än så länge har jag inte tagit mig an nästa steg på den bilden. Hittills har jag mest valt att göra bilderna i nån slags "just nu känner jag för att ta mig an denna bild" ordning, så blir spännande att se vilken bild som blir sist och varför. Är glad att alla tolv är tovade redan och nu är fem av dem färdiga, sju kvar att få till innan arbetet med att få ihop dem tar vid.
 
Har skickat in skissen och förklaringarna hur jag tänkt hela verket till föreningens utställningsgrupp. Några detaljer kvarstår att lösa när allt ska bli ett verk. I veckan behöver jag kolla om några nyanser trådar eller pärlor saknas till någon av bilderna för nästa weekend är syfestivalen och möjlighet för påfyllning av förråden. 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar