söndag 5 mars 2017

Tulpankudde för våren

 
Mycket sen i julas har handlat om att göra bilder till sommarens utställning Kalevaland på Eckerö Post- och tullhus på Åland och just nu är det en väldigt intensiv period att få färdigt alla tolv bilderna. Som tur är har jag nu fått tid att hålla på med dem hela dagarna under en period.
 
Men den här tiden på året blir det alltid även några tulpaner, kan vara inramade bilder eller kuddar som i det här fallet. Kudden skulle bli en present och det är trevligt att göra till en person man känner för det är inte så vanligt att få den möjligheten, åtminstone inte från start. Så det blev bra ursäkt att få göra en tulpan mitt bland Kalevala.
 
 
 Ofta är det svårt att välja färger när man inte vet vilka färger som finns hos personen, men pasteller är inte så dominerande. Rosa blev valet men väldigt ljus rosa som bakgrund till tulpanen. Valde olika nyanser ull till blomman och nåltovade på linnetyget. lite fårlockar för mer struktur på ytan.
 
 
Lek med olika stygn och broderitrådar i flera nyanser både runt tulpanen och på den tovade ytan. Gillar när man får välja fritt och ösa på så länge man orkar, det svåra brukar vara att inse att det är nog och att man ska sluta.
 
 
Självklart måste tulpanen få en bit stjälk och här blev den kort för att matcha bildens mått. Först tovad med grön ull och sen stygn i två gröna nyanser.
 
 
Genomgång i pärlförrådet för att hitta matchande pärlor i olika nyanser och sen sy fast dem så att de håller i en kudde. Mer noggrant en när det blir bild i ram såklart.
 
 
Det blev till slut pärlor längs båda sidorna av tulpanen och i det stora hela fick jag njuta av ett pärlfrosseri, vilket brukar bli lika svårt att ge upp som stygnen.
 
 
När bilden är klar dags att rama in den med linnetyg i annan nyans och här blev det gammalrosa för att inte bli alltför pink utan lite mer dämpad rosa intryck till det riktigt ljusrosa bildbotten. För att tulpanen inte skulle se alltför bred ut valde jag att sy sidostyckena i ramen långa och bitarna över och under bara bildbreda för fyrkantigare resultat. 
 
 
Numera är bakstycken som detta mitt signum. Framsidans två färger följer till baksidan, oftast ramfärgen nertill och bildens bottenfärg upptill. Den ljusa färgen upptill krävde dubbla lager för att inte bli genomskinligt. För att kudden ska hålla formen syr jag fast halvorna på baksidan med synliga stygn och fäster min signaturlogga på vägen. Nu har kudden nått sin tilltänkta ägare och kanske måste det bli någon mer tulpan i år innan jag blir mätt på tulpaner.
 
 
 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar