söndag 19 mars 2017

Efter sol kommer regn

 
Man brukar säga att efter sol kommer regn eller kanske tvärtom. I mitt verk Kalevalanatur kommer molnen och regnet efter solen och de har fått samsas på samma bild.
 
 
Först tovade jag ett tunt lager  ljus gråblå ull på ett gråblå linnetyg och för att få till moln så blev de här i olika blå och grå toner fårlockar till skillnad från solbildens vita bomullsmoln.
 
 
Efter tovningen blev det dags för broderistygn i passande nyanser över själva molnen. Och för att inte helt regna bort utan också innehålla moln så broderade jag regndroppar i bara halva bilden. Sen blev det dags att fästa pärlor i olika nyanser både på själva molnen och i varje regndroppe så de skulle bli lite mer regniga.
 
 
Den högra sidan av bilden fick kvarstå som bara en molnig dag och kanske med hot om eventuell nederbörd från lite ljusare men gråa moln. Jag har ju alltid haft viss förkärlek till gråblått som färg så för mig blir ett molnigt väder inte så negativt på bilden. Som i de andra bilderna har molnen och regnet på bilden fått en liten kedjestygnsram runt bilden, vilket syns på första bilden.
 
 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar