söndag 6 oktober 2013

Alternativt godis

 
Lördagsshopping i Mariehamn med ett par trevliga utställningar. Det allra trevligaste var dock mitt alternativa lördagsgodis från SALTs rea i sjökvarteret. På rea har jag även tidigare hittat tygbitar med tryckta mönster av Ann Granlund så förhoppningen var att hitta en del sådant även nu. Var lite rädd att många hunnit före mig, men behövde inte bli besviken. Har sedan tidigare börjat samla mindre bitar som är tänkta till flickornas överkast på Söderlid, men det behövdes en del till. Utöver det fastnade jag för några större bitar som sätter fantasin i gång. Ska fundera vad för projekt de ska bli, men möjligheterna är många och mönstren mina olika favoriter.

 
När jag var klar blev godispåsen av modell större, tur att det inte var ätbart, det hade slutat illa.
 
Har tänkt sy lapptäcken till överkast, men kom på för ett tag sen att det går att göra på ett enklare sätt. Kan strunta i att bitarna är olika stora och behöver inte heller vara så många att det täcker två överkast. Ska nu söka efter två enkla quiltade vita överkast och sy på bitar med tryckta mönster som applikationer, gör inget om det kvarstår lite vitt mellan. Om inte vinterprojekt så nästa sommar när dags för mera tid för fri kreativitet.
 
Det är bara att börja förbereda och klippa med sicksack-saxen runt om bitarna för att slippa sicksacka kanterna. Snälla Fiskars kan ni göra en sån sax även för vänsterhänta. Jag kan väl inte vara den enda som får ont i fingrarna när jag klipper med högerhänt sicksack-sax trots att jag klipper med vänsterhand.


Fortsättningen på lördageftermiddagen var inte lika godisaktig. Vi skulle tömma garaget på Söderlid som var fullt av olika slags bråte efter husrenoveringen. Alla inblandade hade vräkt in det som blivit över oavsett om det var användbart eller skräp. Efter ett antal timmar var det tomt, vilken skön känsla när det var klart, äntligen. Kändes nästan som ett dansgolv, helt ofattbart. Nu får utemöblerna gott om plats och cyklarna kan flytta över. Har tidigare fått höra att det inte finns plats att förvara cyklar så de har väntat hemma.
 

Underbart vackert höstväder på söndagen. Skönt att vi hade jobbat klart med garaget Är svag för fina höstfärger på löv, men har saknat riktiga färgprakten i år. Jag älskar ju nyanser och i år har det inte funnits så många nyanser, mer jämnt och mindre lysande, men idag var jag nöjd. På skogspromenaden upptäckte vi även blåklockor som blommade än, kändes nästan overkligt somrigt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar