fredag 4 oktober 2013

Min plats i världen

 
Ibland är det legalt att skapa helt utan regler. Ett år hade vi på folkhögskolan  läsårets starttema "Min plats i världen" med 150 deltagare, för att alla skulle lära känna varandra. Arbetet pågick en vecka med olika workshops om tekniker och avslutades med klassvisa presentationer i utställningsform. Tanken var att man på så sätt berättade någonting om sig själv men kunde välja själv om det var en kär, viktig eller en drömplats och på vilket sätt man ville presentera det. Det var spännande med skolans 50 nationaliteter.

Vi i personalen fick försprång och skapade mitt i läsårsplaneringen för att visa olika konkreta exempel hur man kan tänka och variera, alla på sitt eget sätt. Min plats i världen blev så klart Åland. I ett plaströr som hade inhyst en parfymflaska tidigare och sparats för något galet projekt skapade jag min plats. Havet målat på insidan av röret, små stenar av röd granit i botten och blandat med lite snäckor. En liten träplatta fick grönt stickat överdrag för att föreställa en grön ö och en träbit formades till stuga och målades rött. Ovanför hänger blå ull som himmel med lite gul sol och vitt moln. Allt detta var så roligt och galet att göra så jag har sparat min skulptur som mitt konstverk.
 
 
Efter det roliga jagade jag efter flera rör eftersom det var så passande form och hittade ett till som nu i somras blev en till skulptur. Även i den målat hav på insidan. Ur vågorna tittar jordgloben upp, här i form av en blå och grön tovad boll.  Upptill lite silverstänk och blåa prickar, en illusion av rymden. Så nu har min plats i världen fått sällskap. Tyvärr har jag inga fler rör att leka med.
 
Under skymtar Ann Granlunds äppellöpare från SALT i Mariehamn.
 
I helgen blir Åland min plats i världen i verkligheten. Det är så skönt och enkelt att åka över en helg, bara stoppa ner några plagg i väskan, resten finns på plats färdigt. Så avkopplande och trevligt. 

1 kommentar:

  1. Läste att du är på väg till Åland i helgen. Jag har inte tyget färdigt till dig, har fått en stor beställning som jag jobbar med just nu. Titti jobbar lördag så vi ses antagligen inte. Om inte på Arken på lördagkväll :)

    SvaraRadera