måndag 14 oktober 2013

Nyfödd nörd

 
Har anledning att känna mig som nyfödd nörd efter helgen och det är inte första gången.
 
Har haft olika nördtendenser sen jag var 13 år, kanske t o m tidigare, men var inte så medveten om det innan. Alldeles bredvid min skola fanns en hemslöjdsbutik med mycket garner med den påföljd att jag var där stup i kvarten och kollade, vilket inte var så normalt beteende för en trettonåring och dessutom höll det i sig ganska länge. Stickning tog en stor plats i både mitt liv och hjärta och delvis gör det så än, men inte lika nördigt just nu, för det har kommit flera nya nördigheter som konkurrerar.
 
Ett bra tag var det bildväv parallellt i flera ramar och tvåårig utbildning  på HV-skola som gällde för mig som nörd. Just nu är det lite vid sidan av, fast det kliar lite i fingrarna emellanåt, för det är kul. Den inköpta vävstolen väntar på att bli hopsatt och lär så bli ett bra tag, men ramarna står i hörnet, bara att sätta i gång.
 
Nästa nördvariant har blivit nåltovning på linne som broderas på och smyckas med pärlor. Lite samma vibbar som bildväv, men enklare att hålla på än bildväv för det behövs ingen varp. Broderandet syns egentligen bara när man kollar nära för nyanserna är oftast ton i ton med ullen. Det ger mest lite annan yta av stygnen och som sagt behöver betraktas nära för att inte vara bortkastad. Det kanske räcker att jag vet att det är broderat, men det lägger jag nu inte av med än.
 
 
Nu i helgen har jag fått en nyfödd nördighet som jag tror kommer att hålla i sig en längre tid, för det kändes så rätt med många möjligheter. Har deltagit i en kurs i grannlåtsbroderi i Mariehamn, arrangerad av Ålands slöjd- och konsthantverksförening. Broderi som ska synas och där det mesta är tillåtet, allt går att blanda som man vill. Mitt första verk blev ett armband som här på bild.

 
 
Jag vet ännu inte vad som ska vara uppåt och neråt på det men det kanske ger sig efter ett tag. De småblommiga kanterna i tunt bomullstyg är övervikta från baksidan i det tyget. Därmed syns inga fula trådar på undersidan, så skönt. Har lite svårt att se att det här skulle bli ett armband som jag kommer att använda, men det kändes bra att ha gjort en grej färdig och jag kan mycket väl tänka mig att göra flera armband för kul. Idéer om olika bredder och mönster finns i tankarna.
 

Har påbörjat ett arbete till även om det ser väldigt naket ut så långt med dessa fåglar, inte så grant minsann. Hann inte så mycket längre än sy fast dem, men nu börjar nördigheten till fortsättningen och har ganska ofta svårt att sluta utan att överarbeta. Vet ännu inte hur det kommer att bli med det, kanske blir detta en liten väska så småningom.
 
Är ganska säker på att broderi som får vara fritt och blandas med olika material passar som min nyaste nördighet, har alla ingredienser som behövs för en nörd att fortsätta med. Så självklart är jag nöjd med helgens trevliga kurs när det öppnat en möjlighet för mig att nörda på nytt sätt.  Vi får väl se om dessa fåglar dyker upp igen i något mer bearbetat form.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar