måndag 18 november 2013

Älsklingssoffan

Efter att ha legat hemma på soffan med feber i en vecka och mer eller mindre stirrat i taket då jag inte sovit längtar jag efter min finsoffa på Söderlid, för att åtminstone ha något mer roligt att vila ögonen på.

Soffan här såg ut att ha haft sina bästa dagar när jag hittade den för ett antal år sen på sopstationen i Lemland, där det fanns ett rum där man kan placera sånt som alla får ta. Soffan var både nersutten och hade ett fult slitet grönt tyg. Riktigt olikt mig att jag lade märke till den och fastnade för den. Tyckte att den var nätt i själva modellen. Åkte tillbaka efter några dagar och hämtade den och fick då höra att det hade varit någon annan där och också varit intresserad.

Självklart skulle soffan fixas till i sitsen och kläs om. Tapetserare Jan i Saltvik åtog sig uppdraget. Skönt att det inte var omöjligt. Sen var ju frågan hurudant tyg det skulle vara. En av mina bästa idéer var att be Ann GranlundSALT i Mariehamn, som också tagit detta foto, att göra ett sofftyg med något av hennes mönster. Beställningen löd att soffan skulle matcha det "gula" vardagsrummet, där gulmålade väggar är svampade med vitt. Det blev krusbärsmönster i rosa-orange-rött tryckt på halvlinne. Älskar resultatet. Med det nya tyget och inre renovering kom soffans form till sin rätt.
 
Även tapetseraren gillade mönstret för han bad sen Ann trycka samma mönster i blåa toner till fåtölj med fotpall som han själv tillverkar.
 
Jag fick i början klagomål från döttrarna att soffan var för hård och inte så mysvänlig, men det passarutmärkt till övriga inredningen i vardagsrummet så jag har inte lyssnat på det örat. Skönt att slippa puffa till soffdelar som hemma. Förbud råder att sitta i soffan med otvättade jeans.
 
Den här bilden ovan guppar annars i lite mindre storlek på Anns blogg, titta gärna in där för att se flera av hennes fina mönster.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar