fredag 22 november 2013

Ljusmys


Levande ljus vid eftermiddagsteet i köket. Hos oss brinner ljusen på köksbordet alltid när någon sitter där oavsett om det är trött frukost eller sen middag. Det är mörkt när vi än är hemma åtminstone på vardagar, men de tänds även på helgen fast det skulle vara ljust ute. Förmodligen typisk höstgrej. Undrar om det har blivit ett beroende för båda generationerna i huset, för alla i familjen sitter med tända ljus vid bordet även ensam.
 
Helst ska det vara lite blandade ljusstakar som här på bilden. Tre olika med betong som gemensam nämnare, två proffsvarianter och en hemmagjord. Lilla ljuslyktan Mind i glas med vita "ränder" är från Kosta Boda glasbruk i Småland.
 
Känns som vi byter ljusen i stakarna mest varje dag, så vi är storkonsumenter av IKEAs kronljus. Det brukar bli akut utryckning till IKEA när förrådet sinar. Kanske bäst att skaffa en låda till innan jul för säkerhets skull för då är vi hemma hela dagarna.


Den här ovan är just nu min favoritljusstake på köksbordet. Den har jag fått av Ida Överby på Crème de la crème. En kaffekopp med mönsterbård högst upp och en liten guldkant är fastskruvad i en betongpuck och inuti finns en ljushållare lämplig för kronljus. Lilla plåtassietten under hör inte till, men jag har lagt den under för bordsytans skull.
 
Kolla gärna på Idas hemsida med härliga ljusstakar, ljuskronor och våningsfat samt smycken, lovar att det ger habegär, åtminstone hos mig, som länge suktade efter ljuskrona innan jag skaffade en sådan, men visar den en annan gång.
 
 
Betong och plåt är en för mig passande kombination även i annat. Den här ljusstaken har jag gjutit med betong i juiceflaska med bra form, men för att ljuset inte ska rinna längs betongen, blev jag glad när jag hittade några ljusmanschetter i plåt med olika präglade mönster. Kanske döljer den också en något ojämn övre kant på ljusstaken.  Även den höga ljusstaken i betong högst upp på bild har fått en mindre manschett som rinnskydd. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar