måndag 22 september 2014

Möbeltrolleri

 
Det är konstigt att hitta möbler som någon har kasserat och bli förtjust i dem trots allt och med en vision om deras potential om man gör om dem. Resultatet blir personligt och det är som trollerikonst. För drygt fem år sen hittade jag en nersutten soffa på soptippens "ta om du vill ha"-rum och gillade formen på den och är kär i den sen omvandlingen, se närmare bilden längst ner i detta inlägg.
 
I år hamnade vi på Lions första maj loppis på Torggatan i Mariehamn och bland alla kasserade möbler hittade jag denna fåtölj, som då var mycket nersutten och sliten men dess form tilltalade mig. Gillade den höga men rätt smidiga ryggen mot den tjocka sitsen långt ner och med lätta träarmstöd. Se bilden "före" här lite längre ner, ingen rolig syn. Mycket riktigt kom jag hem med den i hopp om att den skulle bli min nästa möbelomvandling och så här fin blev den efter helrenovering.

 
Tapetseraren såg till att fixa innanmätet och Ann GranlundSALT i Mariehamn tryckte sitt mönster krusbär på tyget, som tapetseraren sen fixade på plats. Den läckra fåtöljen ska ha sin plats i flickornas rum på Söderlids övervåning och vi kommer att tävla om att sitta i den, för den är riktigt skön att sitta i nu efter renoveringen. Jag förstod att det var rätt mycket jobb att få den i skick.
 
 
Här det fina mönstret mer i detalj. Färgställningen passande till de apelsingula väggarna och övriga färgerna i rummet. Den här färgställningen hade ett glasunderlägg i samma mönster på vårt vardagsrumsbord och när jag upptäckte det förstod jag att det skulle bli bra kombination till stolen.
 
 
Så här var alltså stolen när jag köpte den, vet inte egentligen varför jag fastnade för den mitt bland alla möbler som var samlade på gatan, men nu är jag glad för att jag gjorde det. Tapetseraren log och sa att det kanske blir fler upphittade möbler framöver. Nu vet jag ju att han kan trolla.
 
 
Så här ser soffan ut, den som var första omvandlingen från soptippen. Den står i vardagsrummet bredvid rummet med den nya fåtöljen. Även här Ann Granlunds krusbärsmönster men i större format och annan färgställning. Bakom på väggen syns Anns fina tryck med fårhuvuden, som från början användes som draperi i vår gamla stuga, men numera är spänt på ram.
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar