onsdag 10 september 2014

Tove 100

 
 
Det har knappast undgått någon att det i år är 100 års jubileum från Tove Janssons födelse och att jag och delar av familjen är rätt mumingalna. Besöket på utställningen med Tove Janssons bildkonst på Ateneum i Helsingfors för snart tre veckor sedan uppfyllde förväntningarna med råge, bortsett från att det var för mycket folk. Gissar jag rätt kommer jag säkert att visa något muminaktigt som följde med från Helsingfors här senare. Jag var i en riktig Mumin bubbla under besöket.
 
Hörde min syster berätta för ett tag sedan att hon hade varit på en auktion i Helsingfors där det bl a sålts vår barndoms muminfigurer som samlarobjekt. Efter det kände jag att det var dags att plocka fram dem från gömmorna och har nu tänkt ersätta keramikmuggarna i lilla vitrinskåpet i vardagsrummet med muminfigurer så här passande när det är jubileumsår.
 
Dessa figurer tillverkades av Ateljé Fauni i Helsingfors på 50- och 60-talet. Materialet är trä, skinn, textil och fuskpäls. Vi lekte väldigt mycket med dem och därför är mina mumin inga fina samlarobjekt. Det har trillat bort lite skinnfötter, händer och materialet har torkat. Man kan se att de använts och vi hade kul med dem. Jag tror att de blev lite lagade och limmade redan då och lite mer lim behövs nu för att göra dem i bästa skick det går, fast jag kan tycka att det är lite charmigt att det syns att de använts. Får visa resultatet i vitrinen när de hittat sig dit nylagade så långt det går. En del av skavankerna kommer nog inte synas så väl i skåpet bakom glaset.
 
Figurerna är från vänster Stinky, Snusmumriken, Muminpappan, Muminmamman, Hattifnatt framför dem, Hemulen bakom Mymlan och sen Lilla My, bakom henne Sniff, Snorkfröken, Filifjonkan och Mumin.

 
Anledningen till att jag hämtade fram dem från förrådet just ikväll var att jag på hemvägen råkade  hitta denna tidskrift på Pressbyrån. Retroklassiker nr 2 och hela numret är om Tove Jansson, allt från hennes liv, böcker, bilder, muggar och figurer och jag blev inspirerad när "mina" figurer fanns med även där. Väldigt bra sammanställt med mycket bilder i hela tidningen. Som tur är har jag fått överta även min systers figurer för vi hade nog hälften var som barn, tror jag och jag är den av oss som är mumingalen. Nu är det bara att skaffa bra lim som inte syns genom. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar