måndag 1 september 2014

Höst idag

 
Trots att jag brukar tycka att man ska utgå mera från väder och liknande än almanackan bestämde jag mig för att idag är höst och höstkransen skulle få träda fram på ytterdörren. Vi får väl se om den hänger med när höstens oväder hittar hit för löven har några år på nacken och var kanske inte tänkta att överleva mer än en höst och blev därför inte lackade. Nu är de rätt torra och sköra och bryts av lätt från de tunna delar vid hålen.

 
Jag har alltid varit fascinerad av just höstlov och höstens färgprakt har alltid en väldigt inspirerande inverkan på mig, att använda höstkulörer till olika textila produkter gärna blandat. Riktiga lönnlöv är ju i sin egen klass med variationerna, men är väldigt förtjust även i träd och buskar som blir djupt orange eller vinröda och lyser. Glad över att ha lönnar runt omkring mig. Nu tar jag det lite i förskott kan tyckas för än så länge är det både grönt och varmt ute.
 
 
Kransens löv är uppkavlade av Cernitlera i de färger som råkade finnas hemma då och det roligaste var att få gegga ihop olika toner och sen kavla till flerfärgade löv, kanske inte så naturtrogna. Blir lite sugen på att göra löv igen till ny krans men med andra material och kanske lite mer blandade material och tekniker, men det lär inte bli färdigt till denna höst.
 
När jag var klar med mitt gröna tovade, broderade löv i slutet av semestern började jag redan se framemot att skapa ett stort  lönnlöv på kudde i hösttoner, så kanske det kan bli en sån framöver när september kommit i gång och löven utanför inspirerar på riktigt i nutid. Då borde väl höstinfluenssan gett med sig trots att den är mer än lovligt seg i år och orsak till en lång bloggpaus.  
 
P.S. Gå gärna in på Ann Granlunds blogg om du vill se det fina krusbärstyget till vår loppisfåtölj som nu är hos tapetseraren för renovering.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar