onsdag 20 augusti 2014

Älskade Marimekko

 
 
Fick ett fint Marimekkopaket av barndomsvännen som var på besök på Söderlid några dagar i juli. Det här är innehållet i det: en bricka, ett förkläde och en ugnsvante i härliga somriga Marimekkomönster. Jag är uppvuxen med både Marimekkotyger och kläder och de har en speciell plats i mitt hjärta för alltid.
 
Det årliga Helsingforsbesöket innebär alltid besök på flera Marimekkobutiker för att inventera allt som finns. Ofta hinner det bli flera besök även i samma butik, när jag efter rundgången har i bästa fall kommit fram vad jag ska köpa. Tyvärr fastnar jag ofta på kappor med stora kragar, men ibland vinner förnuftet som tur är och då kanske det bara blir lite tyg som följer med hem. Handdukar och påslakan hör också till favoriterna i repris.
 
Som tur är blir det faktiskt dags nu i slutet av veckan för det årliga besöket och är redan nyfiken vad jag kan hitta i mina Marimekkorundor i Helsingfors den här gången. Det lustiga är att jag går sällan på Marimekko i Stockholm, får väl mitt lystmäte tillfredsställt av intensivrundorna i Helsingfors. 
 
 
Förklädet med bröstlapp är i det härliga tyget Köksträdgård. Jag blir glad av att bara titta på det och vill nästan inte ta av mig det, när det piffar upp tillvaron så mycket, behöver inte ha några snygga kläder, räcker att kröna outfiten med förklädet . Ugnsvanten är i samma tyg.

 
Ny ugnsvante var inte en dag för tidigt. Någon, inte jag, hade använt den förra till grillen som syns, vilket inte var så populärt hos mig. Det här Marimekkomönstret är för mig nostalgiskt, jag var förtjust i det för länge sedan och sen togs det i produktion igen i flera storlekar och färger.
 
Resan till Helsingfors ska även innehålla besök på jubileumsutställningen om Tove Janssons bildkonst på Ateneum och så klart kräftor. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar