tisdag 5 augusti 2014

Linnelappar i ram

 
Även om man skulle kunna tro att bloggen har fått solsting så är det närmare sanningen att vi saknar wifi på Söderlid och den senaste tidens program har omfattat färre besök i Mariehamn och därmed åtkomst till wifi. Även kreativiteten har varit på sparlåga i värmen och ersatts med bokläsning när det varit lediga stunder. Men hjärnan arbetar med några kommande projekt så kan kanske komma i gång snart.
 
Linnelapparna jag skrev om i tidigare inlägg här på bloggen har nu ändå blivit klara och sytts ihop till ett lapptäcke som spänts i tavelram. Eftersom bitarna har så smala kanter till sömsmån sydde jag ihop dem för hand. 
 
Min favoritram för sånt är Ribba från IKEA, för där finns djup från glaset så att även textila saker med ytstruktur ryms. Ofta väljer jag arbetsstorlek efter ram när det är svårt att hitta bra ramar. Den här ramen är 50 x 50 cm och med passepartout blir bilden 29 x 29 cm. Ramen finns också i mindre storlek, som jag ofta använt utan passepartout 25 x 25 cm. Jag brukar välja bort glaset till slut ändå för att framhäva strukturer och nyanser i materialet, men denna gång får glaset vara kvar tillsvidare. Vi får se hur det blir i längden.
 
 
Det började med små skisser på post-it lappar lite utifrån storleken på de överblivna små linnelapparna. Från början var det tänkt som broderiprojekt men blev sen i alla fall min vanliga teknik, kombination tovat, broderat och pärlor. Det finns fortfarande många lappar kvar så möjligt att det blir några fler försök att utnyttja dem, men inte just nu när annat lockar med.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar