fredag 15 augusti 2014

Grönt infall

 
Har stirrat på grönskan utanför köksfönstret samtidigt som jag tittat på linnetygerna i kökssoffan och klippt små bitar av dem för planerat projekt. Till slut tröttnade jag på mätandet och klippandet och fick lust att göra något annat. Det fanns ju gott om tyg kvar i alla färger och jag fastnade för det klaraste grönt. Jag brukar aldrig använda grönt annat en som komplement så det var lite konstigt.
 
Bladen utanför fönstret fick inspirera till att göra ett enkelt blad i grönt, storleken på själva bladet är 10 x 10 cm. Jag hade tänkt eller bestämt att jag skulle ha paus i kuddproduktionen över sommaren, men skulle det här bli en kudde i alla fall. Nej, jag bestämde mig sen att spänna bladet i ram, förmodligen med passepartout omkring om jag inte spänner det bara runt en mindre platta. Färgnyansen är inte så lätt för inredning, så kudden får vänta till ett härligt höstlöv på rostfärgat botten. Höstfärger känns mina på riktigt.

 
Mitt ologiska beslut att göra ett grönt blad orsakade en del problem. Eftersom jag inte brukar göra  något i grönt packade jag inte med grön ull eller gröna trådar och pärlor i sommarpackningen till Söderlid. Det är alltid svårt att veta på förhand vad man till slut behöver, om nya idéer får ta plats. 
 
Ingredienserna blev därmed färre än vanligt. När jag rotade lite lyckades jag hitta tre gröna ullknytten från Inger Nygård på Lumparby Ollas, som jag ännu inte hunnit ta med hem. Älskar hennes melerade nyanser, så första problemet var löst, jag kunde tova själva bladet på tyget.
 
Bland helt andra färger i trådlådan hittade jag tre nyanser grönt i broderitrådar och sen en liten bit av blank tråd. Det fick bli dem jag skulle brodera med. Jag skulle få göra det enkelt med det som fanns till hands. 
 
Inga gröna pärlor fanns på plats men några små bruna i olika varianter fick bli som ätna delar i bladet. Känner jag mig rätt så kommer det bli några gröna pärlor på bladet när semestern är slut, har svårt att hålla mig till det enkla, även om jag nu inser att det kan vara lättare att komma i gång om man inte har så mycket att välja på. Tyvärr är det velandet mellan nyanser som ändå är det roligaste.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar