onsdag 17 december 2014

Rakublomma

 
Vet inte vad jag skulle skylla på för bloggpausen, men har väl trott att jag haft annat att göra, vilket stämt ibland.
 
Hittade denna rakubrända ljusmanschett på julmarknad, keramikern heter Lotta Nilsson. De yviga blombladen tilltalade mig, även den ojämna färgytan. Efter hemkomsten hamnade den på ljusstaken på köksbordet för att liva upp den.
 
 
Ljusstaken är en hemmagjord betongpjäs, en av mina första för några år sen och behövde definitivt piffas upp. Den tidigare ljusmanschetten var i plåt men nu blommar det och riktigt rejält.
 
Ser framemot betongsäsongen för det är så roligt att leka med betong men enklast är det att göra det ute. Ljusstakar är ju min last så det kanske blir fler modeller och kanske nya ljusmanschetter i keramik för att bryta mot den hårda betongen. Numera säljs det många fina modeller av juiceflaskor med varierande former och ytstruktur, helt perfekta som gjutformar.
 
 
Annat återbruk. Från samma julmarknad kommer den här hyacinten från.
Ida Överby på Crème de la crème har planterat hyacinten i en gammal kaffekopp och präglat Merry Christmas på en bit typ läskburksmetall, som är tillräckligt mjukt som material. Ett läderband runt blomman håller skylten på plats. Till våren har jag tänkt mig andra lökväxter i koppen med guldkant, för lökväxter behöver så lite vatten att de klarar sig i koppen fast den inte har hål i botten.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar