måndag 9 mars 2015

Amie favoriter

 
Mitt första möte med konstnären/keramikern Amie Stålkrantz i Gamla Linköping var i slutet av sjuttiotalet och jag blev genast såld för hennes lite grova keramikfigurer, mycket änglar och andra spännande figuriner. Vid varje Linköpingsbesök efter det försökte jag hinna med ett besök till hennes kombinerade ateljé och butik i trevliga Gamla Linköping och alltid var det några nya saker som följde med för att de var svåra att motstå.
 
Den här knubbiga ängeln hänger mellan vardagsrummet och matrummet och är lite större än våra andra änglar av henne. 

 
En av mina älsklingar är denna ljusstake med plats för egentligen tre ljus. Det svarta blommönstret på den grova keramiken finns på flera av hennes olika små byttor och formar, ibland försedda med fågelnäbbar. Har en till tant med ljushållare som nu fått följa med till jobbet när en bred fönsterhylla skulle smyckas.  En sån här figur är ett bra exempel på saker jag genast faller för, tillräckligt fantasifull och samtidigt udda. 

 
Några hängande krukor i olika storlekar med olika figurer runt dem, känns som simmande på det glaserade vattnet, fast när ag tittar runt på de olika figurerna är jag inte längre säker att det blå är vatten, men jag gillar den akvarell liknande färgblandningen i blå glasyr oavsett vad det är. Hos mig hänger de i gardinstången utan att innehålla blommor, säkrast så när man inte har gröna fingrar.

 
Ängeln i trappan till övervåningen, mer glaserad än de andra. Jag blir alltid glad när jag passerar. Det finns mycket humor i Amies figurer.
 
Nu har några av Amies änglar hittat till Söderlid också. De ger mig alltid hemkänsla när jag sprider dem omkring mig. 
 
 
När jag insåg att Amie inte längre fanns i Gamla Linköping blev jag fundersam, men jätteglad när jag inte så länge sen hittade denna bok om henne från Östergötlands museum. Amie som är född 1930 lämnade Gamla Linköping efter sammanlagt femtio år 2008. Numera har hon ateljén vid bostaden, så hon har inte lagt av med sin keramik i alla fall.
 
De som känner mig vet att när jag blir förtjust i någon konstnärs alster, brukar det till slut finnas flera saker från samma konstnär hemma hos mig. En annan favorit bland keramikerna är Heljä Liukko-Sundström på Arabia med målade keramikbilder i olika storlekar och former.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar