söndag 22 mars 2015

Årets äggproduktion

 
Årets äggproduktion är nu i full gång, men blir lite mindre än tidigare för tiden har inte riktigt räckt till. I verkstaden finns det ännu inte några färdiga ägg, men ägget här har kommit en bit på väg.
 
Först nåltovat med ull, sen lite fårlockar som mittgördel. Efter det broderat med tre turkosnyanser och två sorters pärlor. Än är jag inte riktigt nöjd så något mer blir det på det här ägget också. Som vanligt har jag svårt att sluta i tid, blir ofta överarbetat resultat. Denna gång kanske tidsbristen räddar mig, vem vet. Det är ju inte så lång tid kvar till påsk.
 
Just detta ägg ska matcha den nyligen utflyttade dotterns kök. Hon har själv valt färgen. Ofta tycker jag att om ägg inte har traditionella påskfärger kan man ha dem framme längre, men bara om det är ett enstaka ägg inte fler.

 
Här några fler embryon till årets ägg. Tovade några i rad innan jag fortsätter att brodera. Så det gula och båda lila, ljusare och mörkare har än så länge bara ull på sig. I mina ögon är de rätt nakna och ofärdiga på det här stadiet. Alla ska både broderas med matchande trådar och få en del pärlor på sig. Några fler i andra färger behöver hinnas med efter dessa innan vi säger glad påsk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar