onsdag 29 juli 2015

Ny blåbärstid

 
Matbordet i köket på Söderlid fick vändas åt annat håll för att vi skulle få plats för vårens loppisfynd bokhyllan i hörnet. Den gamla kökssoffan från 1800-talets slut hade tidigare tittats mera på än suttits i när den var i kortändan av bordet. Den var fylld av stora pösiga kuddar med örngott/kuddvar med tryckmotiv av Ann GranlundSALT i Mariehamn, mysigt och snyggt, men efter vändningen av bordet hamnade soffan längs bordets långsida och skulle sittas i vid bordet mer.
 
 
Det kändes inte så praktiskt med stora kuddar med vit botten mitt i maten och det blev lätt att de hamnade ofta lite snett efter att någon suttit i soffan, lagom halvslarvigt men inte helt till belåtenhet. När jag då fick syn på dessa blåbärskuddar av Ann, vår hovleverantör i textil, kändes det rätt till soffans rygg. Dessutom har jag länge varit svag för detta mönster som jag har i andra varianter och drömt om kuddar i det.
 
Fårskinnen är samma som tidigare, så klart från Åland. Det tryckta skinnet kommer från Marskogens lamm på Åland. Härligt gammalt blocktrycksmönster med växter.

 
Så här ser det alltså ut vid matbordet numera. Lampan fick flyttas efter. Svårt att tänka sig att ett av barnen sovit i soffan när hon var liten. Tyvärr var soffan väldigt hög så vi tog oss rätten nu att såga av benen fem centimeter. Nu klarar åtminstone vi långa att sitta i den.
 
 
Trots att det inte syns i vanliga fall när kuddarna står rätt så tycker jag att det blev väldigt fint med enfärgad matchande blå baksida. Jag har hopp om att Ann kommer att göra fler kuddar i blåbärsmönstret och det skulle vara extra kul om de hade annat format med samma tryck. Jag gillar ju alltid när saker är lite udda och inte som man väntar sig. 
 
Fick lite åsikter från döttrarna på besök att det var för lite kuddar i soffan nu. De hade inte så mycket förståelse för att jag ville att kuddarna skulle stå på sin plats när någon stiger upp från soffan, bara att det ska vara bekvämt. 
 
 
De gamla kompisarna i hörnet av soffan fick sitta kvar, hoppas de trivs trots att de inte har någon kudde att luta sig på.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar