söndag 15 november 2015

Egentillverkad ljuskrona

 
Har alltid varit barnsligt förtjust i ljuskronor och har ett stort habegär när jag ser snygga ljuskronor och helst sådana som inte är standard eller massproduktion. Mina favoritkronor är från Ida Överby på Créme de la crème och Linda Karlsson på Labelled. När Ida arrangerade en workshop i ljuskronatillverkning denna helg var jag genast på. Så här blev min ljuskrona.
 
Vi började igår lördag med att få till stommen av metallband med hål och planera hur vi ville ha ringarna. Jag gjorde två ringar, en större och en mindre och satte fast fyra vinklar för ljuskoppar. Sen spraymålade jag mina ringar i koppar, något inte så likt mig. Efter mycket funderande hemma på kvällen ändrade jag min plan till att ha den mindre ringen ovanför stora i stället för tvärtom. 

 
Hos Ida fanns fantastiskt mycket material att välja på och idag var det bara att sätta i gång och smycka kronan. Jag avstod kaffekopparna och porslinsformarna eftersom jag har så fina såna i kronor och ljusstakar från Ida. Min krona skulle bli lite grövre tänkte jag. På den stora ringen satte jag fast fyra kakformar och ljushållare i dem. Under kakformarna hänger stora gamla skedar med fina skaft.
 
 Stjärnorna har jag fått många år sedan från min syster som köpt dem på hantverksmarknad i Helsingfors. Jag har tyckt att de varit lite för osynliga hemma och jag har önskat att ha dem framme inte bara på jul, så det här blev bra tillfälle. Åtta stycken hänger runt ringen och mellan dem porslinsskärvor i vitt med lite guldkanter.

 
Den mindre ringen hänger trettio centimeter ovanför den större och tanken är att det som hänger här ska glimma lite när ljusen blir tända. Två stjärnor med koppartrådsöverdrag hänger här tillsammans med skedskaft och porslinsskärvor i guld och vita med guldmönster.
 
Nu gäller det bara att hänga upp den i taket. Höjden från taket till nedre ringen på min krona är nittio centimeter. Bilderna här är alltså tagna i en befintlig krok på fel ställe. Hade egentligen tänkt kombinera kronan med en lampa mitt i, men takuttaget på tilltänkt plats är tyvärr på fel ställe längre bort, så idén föll.
 
Supertrevlig workshop med jättebra handledning av Ida. Flera rätt knepiga tekniska moment där det inte bara var kraft som behövdes utan också rätt teknik, men det mesta lyckades till slut åtminstone med hjälp. Alla vi sju deltagare var entusiastiska och alla kronor blev mycket personliga.
 
 
Vill du se mera av mina produkter, följ mig på instagram @annapasoderlid

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar