söndag 1 november 2015

Nybakade höstlöv

 
Mitt bland äppelmoskok behövde den sorgsna dörrkransen få nya höstlöv. Vädrets makter har gått rätt hårt åt förra årets löv, kanske också en del fåglar. Jag hade ju inte heller lackat löven så det var inte så konstigt om en del bröts sönder för de ska helst vara så tunna det går.
 
Jag lyckades inte riktigt få tag på alla färger av plastlera jag önskade, men hittade några med lite guldglitter och guldlyster som jag ville testa ihop med det jag hade. En runda i trädgården för att plocka olika former av löv och sedan bara kavla in dem i tunn lera för att få med bladnerverna. Med en vass kniv var det lätt att skära längs bladens ytterkanter, sen dra bort det riktiga bladet ur leran och torka eller baka dem i ugnen en halvtimme. Upphängningshålen försökte jag nu lägga lite längre från kanten för bättre hållbarhet, för jag avstod från lackandet även i år.
 
 
Så här blev den upprustade höstkransen färdig på ytterdörren med både gamla och nya löv. Eftersom det nu är så många och trångt gör inte så mycket om några går sönder i höststormarna.
 
Även äppelmoskoket blev färdigt, så julens äppelmos finns i frysen. Trots att det tydligen inte var så bra äppelår var det extremt mycket äpplen i vårt träd. Fåglarna älskar ju att kalasa i trädet men trots det har vi nu nästan 50 liter äppelmust utöver mos, kompott, pajer och ätäpplen. Det är första året vi fört äpplen till musteri, för vi kände att vi annars drunknar i dem, men hade inte kunnat drömma om att det räckte till så många liter. Kanske tur att vi inte har många äppelträd.  
 
 
 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar