fredag 23 oktober 2015

Mitt fredagsgodis

 
 
Är som jägaren som måste visa upp sitt byte. Den här dagen är min hat-kärleksdag som jag berättat förut, Syfestivalen på Älvsjö för oss alla tanter. Känner mig egentligen inte som en sån men inser att jag inte längre är ung. Det samlas så många tanter att jag har svårt att stå ut i trängseln för allt tar så lång tid. Brukar vara rätt klar över vilka företag jag vill besöka så det skulle kunna bli en effektiv köprunda, men det är alldeles för många tanter i bredd i alla gångar så det tar tid att bara komma fram mellan olika montrar. Ofta har jag tyckt att det funkar någorlunda på fredag mellan 10 och 12, men idag var det fullt redan på förmiddagen. Men jag ska inte klaga för jag såg ut som en baglady när jag kom hem med alla påsar.
 
Fler än en person har hört att jag aldrig mer behöver köpa ull för förråden är välfyllda av nyanser och det går oftast så lite av varje nyans till mina bilder. Trots det kommer jag alltid med nya varianter efter ett mässbesök. Det var väldigt många fler som sålde fårlockar i väldigt många nyanser så det var ljuvligt godis för mig. det är just fårlockarna som ger den ojämna strukturen jag eftersträvar i mina bilder. Så roligt att få plocka lockar direkt från säckar och det blir lätt lite för svårt att motstå.
 
Allt detta blå är för mina hav, linnetyger, ull, fårlockar och broderitrådar. Hade tänkt att jag skulle "få" köpa för julkuddar och hav, men som väntat blev det lite annat också. Är ändå ganska stolt att jag inte svävade ut på alla färger idag. Ett hav måste göras i höst men efter jul ska det bli riktig havsäsong, för det ska till många hav innan blomsäsongen senare i vår. Känner jag mig rätt blir det lite varvat för att jag inte ska tröttna, gillar omväxling.
 
 
Samma ingredienser för julkuddar i rött, älskar nyanser. Tänk att stå framför en hel vägg med broderitrådar och få plocka, snacka om godis i min smak. Ska testa en ny variant med att göra botten i en nyans och sen övre lagret i flera, kanske enklare process, åtminstone värt att prova. Fungerar det riktigt bra kanske det går för haven också att göra så. Kommer att använda en julröd och en lite mörkare röd nyans i linnetygerna som ramar bilden i kuddarna. Just nu är tanken att de ska bli små kuddar 30 x 30 cm för att inte bli för svulstiga utan bara en accent, men det kan ju ändras ännu.
 
 
Röda pärlor till kuddarna. Har valt lite större pärlor så de inte drunknar i fårlockarna. Roligt att variera storlek, form, nyans och transparenta med genomfärgade. Kan kanske bli några röda hjärtan också, för det förrådet är tomt för tillfället.

 
Snacka om godis, utförsäljning av rör med pärlor för billig penning. Perfekta för mig för jag behöver inga mängder av samma sort till mina broderier och denna gång fanns det även lite större storlek av pärlor. Dags att köpa fler sorteringsaskar för att slippa rören.
 
Ofta har jag gått runt på mässan när jag fått det jag ville ha för att se om jag hittar något annat eller framförallt något helt nytt. Men idag blev en stor del av mässan obesökt när det var så mycket folk. Insåg att jag inte ens skulle titta på tygerna eftersom de gamla lapparna står kvar och väntar. Det är ju inte så långt kvar till nästa gång, då kanske jag kan vara lite mer oplanerad och strosa runt och då ska jag inte glömma ta med mig en blå IKEA-kasse, ull väger inte men har volym.
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar