fredag 2 oktober 2015

Oväntat blev jag med dagsländor

 
Insekter är inget som jag brukar gå i gång på eller överhuvudtaget intressera mig för. Brukar få alldeles nog av de livslevande varelserna typ insekter som inkräktar på mitt liv både ute och inne emellanåt. Sen är jag trots allt medveten om att vissa insekter är snyggare än andra och dessa konstgjorda fina insekter fick till och med mig att falla för dem och två olika på samma dag.
 
Första helgen i september var det Konstrunda på Åland och gladeligen åkte vi runt och hälsade på flera trevliga konstnärer både gamla bekanta ställen men även nya vilket alltid är lika spännande för en nyfiken.
 
Denna fina dagslända i rakubränd keramik och fantastiska färgtoner i vingarna är av Mia Englund med företaget Ramlösa och säljs även på SALT i Mariehamn. Annars är det också trevligt att besöka Mias ateljé på Smakbyn vid Kastelholm och passa på att äta gott på samma besök. 
 
Min plan är att den ska få göra sällskap till alla olika fåglar i förstugan på Söderlid hängande på en krok. Då kan den välkomna alla som kliver in i huset och i bästa fall kanske skrämma bort lite flugor. Medveten om att det sistnämnda är ett önsketänkande.

 
Och en till dagslända samma dag, undrar vad som hänt med mig. Hos Johan Karlsson med företaget The Little BBQ’s Junk Art  i Mariehamn fanns det bland all fin svets- och skrotkonst också en grupp dagsländor. Vingarna av olika besticksskaft och kroppen en stor skruv, allt återbruk. Det svåraste var att välja vilken av dagsländorna jag skulle välja för alla är olika individer, men jag fastnade för denna med vingarna lite böjda uppåt, ser ut som den lättar när som helst.
 
 
Den tunna pinnen som håller upp dagsländan är kanske tänkt att kunna stickas ner i en blomsterbänk i trädgården men på Söderlid tror jag att den blir inomhus nerstoppad i ett hål i tegelstenen på golvet. Behöver bara lösa hur man bäst fyller hålen runt pinnarna så att allt står stadigt, sen tidigare finns där några keramikspiror på pinne, som också skulle varit ute annars. 
 
Jag har länge varit svag för Johans olika djur som är så finurligt byggda av skrot. Så småningom hoppas jag att det blir någon uggla eller annan fågel hos mig av hans konst. En fantastisk uggla i hans trädgård var inte till salu men jag blev rätt såld ändå.
 
 
Någon kanske minns denna krukväxt av Johan Karlsson som finns på Söderlid och som jag visat förut. Helt perfekt för mina ogröna fingrar och lider inte heller av att jag inte alltid kan vara där. 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar