måndag 19 oktober 2015

Ljuskronor min last

 
Vet inte riktigt varifrån det kommer men jag har en förkärlek till ljuskronor i olika former och jag tror ärligt att det är en av mina allvarliga laster här i livet. Jag skulle  säkert kunna tänka mig en ljuskrona i varje rum om jag bara hittar sådana som tilltalar mig och allra helst ska de vara personligt designade, gärna återbruk med knorr av något slag. Har inget habegär för vanliga fabrikskronor.
 
Den här årstiden är ju väldigt lämpad för ljuskronor när man vill mota mörkret och skaffa mysig atmosfär i rummet innan alla juleljus blir aktuella. Inte för att man inte kan tända ljuskronor också på jul. Denna ljuskrona med porslinsskärvor och kaffekoppar i blåvitt har Ida Överby på Crème de la crème tillverkat till vårt kök på Söderlid. Den tänds ofta även ljusa sommarkvällar som stämningsskapare.

 
Den här ljuskronan blev jag genast såld på när jag fick syn på den. Återbruk med rolig idé av Linda Karlsson på Labelled i Mariehamn. Materialet är sk. kemtvättsgalgar som bundits ihop med metalltråd och sen pyntats med några glasprismor. Ljuskronan hänger precis innanför vardagsrumsfönstret på Söderlid så fiffigt att den syns från förstugan på nedre planet när man tittar upp eller ska gå uppför trappan till vardagsrummet. 

 
Också en enkel trådkrona i mindre modell i fönstret åt motsatt riktning dvs i övervåningens sovrum på Söderlid. Ljusen modell mindre sk granljus och tänds sällan, men själva kronan är söt att titta på. Gardinerna i både denna och förra bild samt kudden är från Ann GranlundSALT i Mariehamn som designat de flesta textilierna på Söderlid. 

 
Något större ljuskrona som samtidigt är taklampa hänger i vardagsrummet hemma. Även den kommer från Ida Överby och fanns på önskelistan flera år innan det blev ett fynd.
 
 
 En något trött ljuskrona, numera utan ljus som funnits hos oss i alla tider och som i sig inte är så tilltalande eftersom den är vanlig serieprodukt har blivit mest hängare för änglasamlingen och är nu i stort behov av genomgång för att se dess vidare öde.
 
Alla rum har inte ljuskrona ännu så det finns chans att hitta plats för nya tilltalande personliga varianter om man ramlar på dem nånstans, helst återbruk. Letar inte aktivt men man vet aldrig... 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar