söndag 11 oktober 2015

Tema Godis

 
När det tidigare kom en inbjudan från Ålands Slöjd och Konsthantverksförening att delta i en utställning med tema Godis tillsammans med även Konstföreningen, Fotoföreningen och Bild- och Formskolan på Kulturfabriken i Mariehamn nu i oktober blev jag först fundersam. Jag gillar att se utställningar som en utmaning, att göra något nytt, men godis kändes rätt långt från mina hav och blommor. Ville inte bara tolka det som ögongodis utan lite mer konkret, men det var inte så lätt att komma fram till vad.
 
Efter funderingar en och annan stund blev det två godiskuddar med min vanliga teknik, tovat på linnetyg, broderat på det och slutligen pärlor. För att bli lite godisaktiga fick det bli svulstig storlek 50 x 50 cm och mycket och skrällig färg som förstärkning. Under arbetets gång ändrades utförandet från min ursprungliga plan, det blev ett godisregn och ett godisberg eller kanske rättare sagt min tolkning av dessa begrepp.
 
Utställningen med tema Godis kan nu ses på Kulturfabriken i Mariehamn på Åland fram till 11 november. Det härligate på utställningen är alla barntolkningar på temat. Öppet måndag-fredag kl. 10-15. 

 
Detaljbild på godisregnet. Egentligen har jag aldrig varit så förtjust i företeelsen godisregn, att man kastar ut godis som barnen ska fånga, men här trillar godiset ner uppifrån högra övre hörnet. Jag valde att göra de två kuddarna med ram runt bilden och baksidans två delar en i vardera färgen.

 
Godisberget har färgerna i tyget tvärtom, cerise botten på bilden och rostfärg i ramen. Här har jag inte alls broderat eller sytt pärlor på de tovade godisbitarna utan bara mellan dem för att fylla på berget.

När jag hade gjort de två godiskuddarna som var rätt långt från min stil tyckte jag att det behövdes lite balans till det söta slisket. Därför lade jag till en tredje kudde med mer mitt vanliga uttryck: höstgodis. Ett lönnlöv tovat, broderat och med pärlor på linnetyg. Tygfärgen samma rost och ena halvan av bakstycket i cerise för att höra ihop med de två andra. Här finns ingen ram runt lövet utan framstycket är bara en tygbit och storleken 40 x 40 cm dvs. mer normal storlek.
 
Det var trevligt att göra något mer ovant och det behövdes nog en utställning med det temat för att jag skulle komma på att göra godis, men jag tror att det inte blir mer godis för min del på ett tag, hoppas däremot åstadkomma en del ögongodis. Fåglar finns det efterfrågan på nu och julkuddar med hjärtan börjar bli dags att börja med för att hinna färdigt i god tid, i år blir de små, tror jag, 30 x 30cm och blandade röda kulörer både med och utan ram runt. Kanske kan godiskuddarna åstadkomma lite mer djärvhet även till hur hjärtan blir, alltid något.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar