fredag 25 september 2015

Färdigt inför höstmys hemma

 
Beredd för höstmys hemmavid. Vid det här laget är det allmänt känt att jag gillar återbruk när det görs med finess och med nya designidéer. En av mina stora favoriter är Ida Överby med företaget Crème de la crème i Rönninge. Jag får alltid stort habegär när jag ser nya produkter hos henne.
 
Denna höst blev det dessa två värmeljusstakar med kaffekoppar upp och ner på en betongpuck med en porslinsknopp och ett glas med värmeljushållare högst upp. Gillade kombinationen med en mer romantisk, blommig och en mer strikt randig kopp som blev mitt par att ha hemma på bordet tillsammans.
 
 
Den här från förra året har funnits på Söderlid sen dess. Den var överskott från en beställning till en restaurang som ville ha sådana på sina bord och fanns då inte i det vanliga sortimentet, men kul att den nu har kommit tillbaka.
 
 
De flesta av kaffekoppsljusstakarna har haft koppen vänt uppåt med ljushållare för kronljus inuti. Just den här kaffekoppen är så tunn att hela kaffekoppen lyser med fint sken när ljuset är tänt. Den är sedan några år parkerad på vårt köksbord hemma och nästan alltid tänt oavsett tid på dygnet. 
 
 
Inspirerad av finessen med kaffekoppsljusstaken tog jag med en rysk blå-vit tekopp jag haft länge till Ida förra året och bad henne göra den till ljusstake, vilket blev riktigt lyckat till vårt blåa kök på Söderlid samtidigt som det är lite roligt med en kopp med egen historia man känner till. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar