tisdag 1 september 2015

Bortglömt fönster ur gömmor

 
Ibland blir man överraskad när man helt glömt bort saker man inhandlat för evigheter sedan och sen plötsligt dyker de upp igen. Så blev det i slutet av semestern när vi till slut kom till skott och tömde de sista grejerna från ett förråd där vi haft sånt som flyttats ut tidigare i väntan på att Söderlid skulle bli inflyttningsklart. Nu har det gått några år sen dess men ingen har känt behov av att ta tag i det eftersom ingen saknat grejerna som var kvar. En del gamla leksaker fördes till Emmaus och framförallt några barnalster och böcker togs om hand och en del skräp kastades.
 
En brun papperskasse innehöll något inpackat i silkespapper. Jag hade ingen aning om vad det kunde vara så det blev spännande att öppna, lite läskigt också. Det visade sig vara detta målade fönster eller glasskiva, som jag hade fastnat för en gång för länge sedan. Minnet är lite suddigt om jag hade tänkt  ha det på något speciellt ställe, kanske badrumsfönster, många planer har ju förändrats på vägen. Kanske hade jag bara blivit lite förtjust och tänkt att någonstans kan det passa. Sen måste jag ju glömt bort det helt, så det kan inte varit helt färdigtänkt. Upptäckten nu blev en glad överraskning och det fick bli lite fundering innan det hängdes i detta köksfönster, där det inte finns någon lampa i vägen. Det är rätt skönt att titta på det gröna utanför genom blå filter på vissa partier.
 
 
Jag är väldigt förtjust i våra djupa fönsternischer i köket för det gör det möjligt att fylla dem med olika stilleben. Helst vill jag att det också ser trevligt ut utifrån, men här är mycket så lågt att det bara syns inne tyvärr. Vi har fyra fönster i köket och här kommer de alla i nuvarande skick. 
 
Skomakarlampan i keramik har hängt med länge hos oss och gjort en tur till oss i Sverige innan den fick komma tillbaka till Åland och här har den hittat hem. Bilden nedan ger den lite mer rättvisa med det fina mönstret. Ljushållarna här är Iittalas Kivi i olika blå nyanser.
 
 

 
Fönstret bakom kökssoffan har lite högre saker. För mig som har ogröna fingrar känns Johan Karlssons skrotblomma rätt. Den gamla blå lampfoten som hade blivit över hemma  tidigare fick en broderad lampskärm från IKEA och därmed nytt liv. Flasksamlingen fick ett nytillskott med den gröna runda flaskan i sommar.
 
 
Det här är det fönster i köket som går att öppna och därför har det aldrig riktigt gjorts i ordning, men det fick bli ett försök åtminstone nu när det blir mindre aktuellt att hålla fönstret öppet inför hösten. Även denna lampfot hittades hemma, men det var svårare att hitta lampskärm till den. Denna ser ut som moderna doktorshattar eller en potta kanske, men jag har hittat en blå skärm som eventuellt får ersätta den i höst. I glasburken har jag tömt en massa blå glaskulor hemifrån och passade också på att gå till leksaksaffär för att köpa till några stora kulor. Hoppas på lite mer påfyllnad framöver.
 
Den blåa plåtburken med stadsbild som är en ljuslykta med små hål i husens fönster var fylld med kex när maken fick med den från resa i Polen. Ovanligt trevlig souvenir, Om någon undrar så är mumin i fönstret en utomhustermometer.
 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar