söndag 6 september 2015

Nostalgiskt retro

 
I somras på Åland när jag kom in i butiken på Lumparby Ollas hos Inger Nygård blev jag helt nostalgisk när jag fick se denna scarf. Inger hade hittat gamla tunna gardiner i Metsovaara-tyget på Emmaus i Mariehamn och sen nunotovat det med ull i botten, vilket gör det härligt småskrynkligt på ytan.
 
Det här tygets mönster var jättekänt när jag var barn. Marjatta Metsovaara var finsk designer och jag tror att det här var hennes mest kända mönster på 60-talet. Kommer själv ihåg gardiner hemma i samma mönster i turkos, rätt tjockt tyg, chinzaktigt. Återseendet var lyckligt. Och så trevligt att Inger har gett dem ett nytt liv i modern tappning. 
 
 
Jag var ju bara tvungen att ha scarfen men talade genast om att det förmodligen skulle hamna på väggen eller nåt liknande, mindre som scarf. Det brukar bli så väldigt ofta av någon anledning. 
 
På Söderlid blev det inte väggen utan till att börja med på Camilla Björklunds vågbänk i vardagsrummet där jag kan beundra den i hela sin längd. Vi får väl se om den får komma ut som scarf senare eller om jag fortsätter att njuta nostalgiskt av den inne på Söderlid.
 
Trycket på väggen med fåglarna är från Ann GranlundSALT i Mariehamn spänt på ram. 
 







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar