tisdag 20 augusti 2013

Flugorna göre sig icke besvär här

 
Jag är inte så förtjust i sommarplågan flugor, som det finns emellanåt lite för många av på Söderlid. Jag tror att de gillar nymålat och säkert även annat intressant. Som tur är så blåser det allt som oftast åtminstone litet på Åland, så även flugorna får svårare att hitta in.
 
Vill kunna ha yttedörren öppen utan att flugorna får fri passage in, eftersom förstugan har blivit ett andra vardagsrum där vi tävlar om vem som ska få sitta i fåtöljen och läsa och njuta av att titta ut åt olika håll. (Det ryms bara en fåtölj där.) Gillar inte speciella fluggardiner av plastband eller nät och ville gärna ha en gardin som går enkelt att dra åt sidan när man inte vill ha den.
 
Lösningen blev Ärttyget av Ann GranlundSALT i Mariehamn. Har haft tyget i skåpet i många år och den matchade de gröna färgerna som finns i förstugan annars. Mönstret är tryckt på lakansväv så det är lätt att gå in och ut när gardinen är tunn och den släpper även in ljus när dörren är öppen. Känns riktigt somrigt att titta på den och det finska sättet att äta ärtor direkt från ärtskidor som snacks gillar vi under sommarsäsongen.

 
I den här bilden syns mönstret litet mer i detalj.
 
För att vinden inte ska ta tag i gardinen för mycket så har jag hängt sk duktyngder längst ner i kanten. Fick nöja mig med de två paket jag hittade i butiken, det ena med gråa stenar i hjärtform och andra i metall med former av olika snäckor och sjöstjärnor. Till nästa sommar ska jag ha ett paket till och leta efter några fina i lämplig form. Vore kanske bra att byta ut dem i metall som har lite vassa former som kan slå och repa mot tröskeln. Nu gör det inget för tröskeln ska målas till nästa år.

 
Om den yttre gardinen inte stoppar alla flugor så har jag garderat mig med en gardin till vid den ursprungliga ytterdörren in mot fiskegången. Förstugan är ju tillbyggd i samband med att vi skulle ta över huset. Tyget som även här är Anns med mönstret Vatten.
 
På sommaren vill man ju helst inte behöva stänga dörren mellan för att släppa in luft. Som syns har vi börjat skrapa bort färgen på den gamla dörren, för beige dörrspeglar är inte min favorit. Ska fundera över vintern vad det ska bli, kanske någon liten ranka i speglarna, vem vet.

 
Så här ser gardinen ut på baksidan från fiskegångens sida. Det tryckta mönstret syns igenom till avigsidan, så det känns inte så avigt. Eftersom jag behövde förlänga gardinen upptill och valde vitt tunt bomullstyg ovanför dörröppningen så ville jag göra något mer på insidan som skulle bli rätsida från gången och i gömmorna hittade jag en restbit av Anns tyg med fiskar som kompletterar alla målade fiskar på gångens väggar.
 
Jag valde att Vattentyget skulle ses från rätsidan när man kliver in i huset för det första intrycket. Viktigare än när man kommer från kökshållet för då har man redan varit inne i huset och dessutom kan man beundra mönstret från fåtöljen i förstugan när den hänger åt det här hållet.  
 
Båda gardinerna är upphängda på vanliga stänger från IKEA, men behöver hitta snygga ändknoppar till dem. Något att klura på hur det ska lösas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar