fredag 9 augusti 2013

Sommartröjan


Så här blev den tilltänkta semesterstickningen som blev färdigstickad innan semestern hade hunnit komma i gång. Det dröjde dock innan den var ihopsydd, för det brukar inte vara min favoritsysselsättning. Garnet är från Stickstugan på Åland och fram- och bakstycket är i ett temafärgat garn, så hela stycket kommer från samma nystan. Alltid lika spännande att se hur resultatet blir och jag valde bort att sticka med rundsticka, så jag fick färre men bredare färgpartier.
 
Till ärmarna valde jag enfärgat garn i mörkt indigoblått, men använde garnet som blev över från fram- och bakstycket till resårer i rödlila. Halsringningen är en låg kant rätstickning i temagarnet mitt fram och övrigt i det blåa garnet något högre resår i två räta två aviga, samma som resåren längst ner i tröjan.
 
Dottern som här fått vara modell gillade tröjan så den kanske blir hennes, men den är ju snyggare och lite större på henne.
 

Stickstugan i Järsö söder om Mariehamn är en riktig oas. Dit är det lätt att få med familjen för att fika. Sitta i naturen med något gott oavsett om det är smörgåsar eller min favorit bärpajen som jag inte kan motstå, fast annat också ser lockande ut. Det brukar bli så att varje besök avslutas med besök i gårdsbutiken med alla härliga garner. Tidigare i sommar kom jag hem med ett rödtonat garn här över och nu i veckan en hel kasse med små nystan i olika nyanser som inspirerar till att göra något. Skulle kanske bli fint ihop med grått garn jag har, får se vad jag till slut hittar på.
 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar